Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Az Országos Diákmédia Pályázat eredményei 2009

A DUE - mint minden évben - 2009-ben is meghirdette Országos Diákmédia Pályázatát a következő kategóriákban: diákújságíró, diáklap, diákfotós, diákrádió/diákrádiós, online diákmédium, felkészítő tanár. A pályázatra ezúttal is több száz pályamunka érkezett.

 

 

ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

1. Benczes Laura (Újlak Utcai Általános Iskola, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: Laura elsősorban könnyed, szórakoztató stílusával, választékos fogalmazásmódjával lett nyerte el idén az év általános iskolás diákújságírója címet. Pályaművei útibeszámolóba hajló tudósítások lengyelországi, balatoni táborzásokról, kirándulásokról, amelyektől az embernek szinte kedve támad azonnal útra kelni.

 

2. Kiss Réka (Irinyi János Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Balatonfűzfő)

ÉRTÉKELÉS: Réka cikkei közül egy interjúval vett le minket a lábunkról, amelyet az iskolája igazgatónőjével készített arról, hogy milyen tapasztalatokkal tért haza németországi ösztöndíjáról. Olyan jó kérdéseket tett fel az interjúalanynak, hogy rengeteg érdekes dolgot megtudhattunk a német iskolákról, és hogy mi mindent lehet tanulni pár hónap alatt egy ilyen út során.

 

3. Somogyi Anna Zsófia (Bán Aladár Általános Iskola és Tagiskolája, Várpalota)

ÉRTÉKELÉS: Anna írásai közül azt a jegyzetét díjaztuk, amelyben a katolikus egyház homoszexualitáshoz való hozzáállását kritizálja. Az egyszerűen, logikusan megírt publicisztikában azt tanácsolta, hogy a másság elítélése helyett a hétköznapi erőszakkal szemben kellene fellépnie az egyháznak. A cikket elolvashatjátok a májusi DUE Tallózóban.

 

KÖZÉPISKOLA

 

1. NEM ADTUK KI, mert ebben a korosztályban nem volt olyan magasan kiemelkedő pályamunka, amely az első helyre érdemes lett volna.

 

2. Páni Ádám János (Bercsényi Miklós Középiskola, Győr)

ÉRTÉKELÉS: Ádám cikkei közül azt a kettőt emeltük ki, amelyek iskolák és osztályok sorsával foglalkoztak. Az egyik egy tatai gimnáziumról szólt, amelyet pénzhiány vagy más okok miatt az egyháznak adott volna át a megyei önkormányzat, a másik egy esztergomi iskola megszüntetett számítástechnika-nyelvi tagozatos osztályáról. Mindkettő korrekt, az ütköző véleményeket jól bemutató, valódi újságírói utánajárással elkészített cikk.

 

2. Buda Villő (Bessenyei György Gimnázium, Kisvárda)

ÉRTÉKELÉS: Villő beküldött cikkei közül egy publicisztikát díjaztunk. Az általános elbutulásról, a reklámok által ránksózott illúziókról és a szegénységről sokan és sokszor írnak, de ebben a cikkben sikerült olyan stílusban, olyan meggyőző erővel írnia, hogy annak még mindig legyen hatása.

 

3. Bogya Alexandra (Bolyai János Gimnázium, Kecskemét)

ÉRTÉKELÉS: Alexandra egy körképpel és egy interjúval nevezett. Az interjú Puskás Petivel készült, célratörő kérdésekre épült, és olyasmi is kiderült belőle, amit nem lehet megtudni minden tinilapból. Az interjú egyébként olvasható a DUE Tallózó májusi számában. A körkép pedig olyan felnőttekkel foglalkozott, akik nem csak napi nyolc órát dolgoznak, és azt firtatta, mi tartja őket a pályán, mik a szépségek és nehézségek, és kiknek ajánlják, hogy a nyomdokaikba lépjenek – kedves és az olvasóknak feltehetően tanulságos olvasmány volt.

 

FELSŐOKTATÁS

 

1. Bálint Dávid (Pécsi Tudományegyetem, Pécs)

ÉRTÉKELÉS: Dávidról bátran mondhatjuk, hogy újságírónak született. Cikkei egytől egyig a szakma és a téma mély ismeretéről árulkodnak, stílusa magával ragadó, és érdekes, fogalmazásmódja érthető. Témái főként kül- és belpolitikaiak– a pályamunkái között voltak Szerbiával, a tavalyi népszavazással kapcsolatos cikkek és egy publicisztika a magyarok vendégszeretetéről.

 

2. Lajos Nikoletta Anikó (Dunaújvárosi Főiskola, Dunaújváros)

ÉRTÉKELÉS: Nikoletta csípős stílusáért, kritikus „szeméért” és merész publicisztikáiért kapja a díjat, amelyekben tollhegyre tűzött egy fantomtanárt, a Szex és New York és a Wanted című filmeket, valamint az olaszliszkai lincselést.

 

3. Babos Viktória (Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ, Szombathely)

ÉRTÉKELÉS: Viktória pályázatai közül a legkiemelkedőbb a Kepes Andrással készített interjúja volt. Mindig nehéz egy olyan emberrel interjút készíteni, akinek az a munkája, hogy kérdez, de Viktória tudott olyan kérdéseket feltenni neki, amire igazi, érdekes válaszokat kellett adni. Az interjú olvasható a DUE Tallózó májusi számában.

 

Dicséret: Csontos Sára (ELTE-BTK, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: Sára cikkei közül a kínai nacionalizmusról, a halálbüntetésről és a sajtószabadságról írtakat díjaztuk. Ezekben tárgyilagosan, hitelesen, közérthetően ír, és a számunkra nem hétköznapi téma alapos ismeretéről tesz bizonyságot.

 

Dicséret: Sándor Alexandra Valéria (Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza)

ÉRTÉKELÉS: Alexandra pályamunkái közül hármat emeltünk ki. A szmogriadóról szóló jegyzetével mindannyiunk szívéből szólt rendkívül frappánsan és szórakoztató stílusban. A Harry Potter könyvajánlóját mindenkinek el kellene olvasnia, aki különféle megfontolásokból még mindig távol tartja magát ezektől a könyvektől – garantáltan kedvet kapna. A harmadik írása már a májusi DUE Tallózóban is megjelent, ebben érzékletesen emlékezik meg az egyetemi vizsga okozta feszültségről.

 

 

AZ ÉV DIÁKÚJSÁGJA

 

Az elbírálás során olyan újságokat kerestünk, amelyek megjelenés és tartalom szempontjából is kiemelkednek a mezőnyből. Előnyben részesítettük azokat a lapokat, amelyekben az iskolai és az iskolán kívüli témák egyaránt megjelentek. Előnyt jelentett továbbá a cikkek műfaji sokszínűsége, szakmai színvonala, az eredeti témaválasztás és stílus, valamint a követhető, logikus szerkesztés. Vizuális szempontból az áttekinthető tördelés, az illusztrációk megfelelő használata, az – úgymond – „kellemes, vonzó” megjelenés ért pluszpontot.

 

ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

1. Klauzál Kalauz (Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás Klauzál Gábor Általános Iskola, Hódmezővásárhely)

ÉRTÉKELÉS: A Klauzál Kalauz megtestesíti a tökéletes általános iskolás diáklapot. Áttekinthető, jól, átgondoltan szerkesztett, színes, képes, tele van diákrajzokkal és a rövid cikkek is jól megírtak, jó stílusúak.

 

2. Tini Suli (Dr. Mészáros Kálmán Általános Iskola és Napköziotthonos Óvoda, Ároktő)

ÉRTÉKELÉS: A Tini Sulit karácsonyi különszámával nevezték be a pályázatra a készítők, ennek megfelelően a tematikája is a karácsony. A díjat szép és kedves megjelenéséért és a központi téma alapos és érdekes, színes körüljárásáért kapja.

 

3. Suliújság (Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Tarnaszentmiklósi Tagiskola Kisköre)

ÉRTÉKELÉS: A Suliújság a leghelyesebb általános iskolai lap. Habár látszik rajta, hogy nem a legmodernebb technikával készül, a diákok már 12 éve töretlen lelkesedéssel jelentetik meg hónapról hónapra. Kis színes írásokban minden számukra fontos eseményről beszámolnak. Legnagyobb erénye, hogy rengeteg olyan anyag van benne, amelyben az iskola diákjai szólalnak meg, például körkérdések, interjúk.

 

Dicséret: Ákombákom (SIOK Vak Bottyán János Általános Iskola, Siófok)

ÉRTÉKELÉS: Az Ákombákom ügyesen vegyíti az iskolai híreket az egyéb, diákokat érintő témákkal. Rövid, olvasmányos cikkek vannak a lapban, amelyet sok képpel és a diákok által készített rajzokkal illusztrálnak. Külön dicséret illeti a készítőket az idegen nyelvű oldalakért.

 

KÖZÉPISKOLA

 

1. Alap (Városmajori Gimnázium, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: Az Alap komoly újság piciben. Ügyesen, követhetően szerkesztett mind tartalomban, mind vizuálisan. Nagyon tetszettek az átgondolt, megkomponált illusztrációi.

 

2. Isi-Ász (Batthyány Kázmér Gimnázium, Szigetszentmiklós)

ÉRTÉKELÉS: A pad alatt is kiválóan olvasható kisméretű lap két fő erénye a rendkívül színvonalas tartalom és a vidám, fiatalos tipográfia. Külön értékeltük az ötletes rovatcímeket.

 

3. RadnótiSOKK (Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged)

ÉRTÉKELÉS: A RadnótiSOKK egyszerűen, de áttekinthetően tördelt, szórakoztató, érdekes és színes írásokat tartalma, középiskolai laphoz méltó terjedelemben és igényességgel foglalkozik a témáival. Külön érdeme a rengeteg illusztráció.

 

Dicséret: Alternatíva (független győri közéleti-kulturális ifjúsági havilap, Győr)

ÉRTÉKELÉS: Az Alternatíva két dologgal győzött meg minket idén is: rendkívül jó és tartalmas írásokat közöl, átgondoltan szerkesztett, tördelésében pedig a felnőtteknek szóló lapokat idézi.

 

FELSŐOKTATÁS

 

1. Műhely (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: A Műhely napilap formátumával, de annál sokkal színesebb tördelésével nyerte el osztatlan tetszésünket. Rengeteg színes és tartalmas, érdekes írást olvashatunk benne, és még a kívülálló is megismeri a BME életét belőle, vagyis még csak nem is belterjes az újság – ami külön érdem.

 

2. Pécsi Bölcsész (Pécsi Tudományegyetem, Pécs)

ÉRTÉKELÉS: A Pécsi Bölcsész elképzelésünk szerint még eggyel közelebb áll a diáklapsághoz. Megjelenésében egyszerűbb, tartalmában sokkal egyetemibb, szinte nem is találni benne olyan írást, ami nem kötődik az intézményhez, a cikkek stílusa magával ragadó.

 

3. MERt (Miskolci Egyetem, Miskolc)

ÉRTÉKELÉS: A felsőoktatási lapok általában már minden szempontból profik, ezért itt különösen nehéz dolga van a zsűrinek – a sok nagyon jó lapból kell kiválasztani a legjobbakat. Ilyenkor már csak magunkat tudjuk ismételni: a MERt már olyan, mint egy „felnőtt lap”, csak kifejezetten az egyetemistáknak szóló témákkal, mint ösztöndíjak, kultúra, zene, interjúk, párkapcsolatok, aktuális egyetemi események.

 

 

AZ ÉV DIÁKRÁDIÓJA, DIÁKRÁDIÓSA

 

A rádiós pályázatok zsűrije a műsorok értékelésénél figyelembe vette a témaválasztás aktualitását/ötletességét, a műfaji változatosságot és a csapatmunkát (vagy az azt kiváltó kimagasló egyéni tehetséget). Plusz pontot jelentett, ha a produkció helyi (iskolai) információkkal is szolgált, és a lehetőség szerint minél több szereplési, bemutatkozási lehetőséget ad hallgatóinak, aki így igazán magukénak érezhetik a rádiót.

 

ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

1. Fülbevaló Rádió (Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola)

ÉRTÉKELÉS: A szegedi Tarjáni Kéttannyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Fülbevaló Iskolarádiója a „Sika, sika” című műsorral megérdemelten végzett kategóriájában az első helyen a DUE médiapályázatán. A műsor a humor és a komolyság jól eltalált arányával mutatja be a fiúk és a lányok higiénés szokásainak vélt és valós különbségeit. Jó a témaválasztás, hiszen a célcsoportról és a célcsoportnak szól, de ez még nem volna elég. Viszont a szövegeket jól megírták, mi több, jól (érzékletesen) is olvassák fel az ifjú kollégák. Ráadásul még úgynevezett „poénzenéket” (szövegükben és/vagy stílusukban a témához passzoló muzsikákat) választottak. Műfajilag változatos műsor, amelyet hallhatóan csapatjátékosok készítettek.

 

2. Matild Rádió (Kolonics György Általános Iskola, Budapest)

 

3. BányaInfó Rádió (Bányai Júlia Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény)

 

KÖZÉPISKOLA

 

1. Radio Brake (Jankó János Általános Iskola és Gimnázium, Tótkomlós)

ÉRTÉKELÉS: A Rádió Brake csapata tudja, hogy mit szeretnek hallgatni a mai fiatalok.

Jó zenék, érdekes színes hírek, de nem hagyják ki a helyi információkat és a programajánlatokat sem. Erre mondja egy szakember, hogy „korrekt műsor”. Az első helyet biztatásnak szánjuk: ideje, hogy a készítők „magasabb iskolába lépjenek”. Jövőre tudósításokat, interjúkat, urambocsá riportokat szeretnénk hallani!

 

2. Marton Sándor (Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged)

 

3. ReFriss (Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona)

 

FELSŐOKTATÁS

 

1. Molnár Zsuzsanna (Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK)

ÉRTÉKELÉS: Molnár Zsuzsanna nyertes pályamunkája a legértékesebb közszolgálati rádiós hagyományok méltó örököse. A magyar nyelv megtanulásának nehézsége mint téma akár még közhely is lehetne. A szerkesztő azonban sok saját készítésű hanganyaggal, tényújságíróhoz méltó alapossággal és műfaji változatossággal járja körül, miközben a műsor a szó szakmai és esztétikai értelmében is szép!

 

2. Megyeri Zsuzsanna (Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK)

ÉRTÉKELÉS: Készítőjének a rádiós pályán van a helye, bizonyítva, hogy szakmánk több mint az erőltetett poénkodás és a zenék konferálása.

 

3. Molnár Georgina (Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen)

 

 

AZ ÉV ONLINE DIÁKMÉDIUMA

 

Az online kategóriában olyan oldalakat kerestünk, amelyek látvány és tartalom szempontjából is megállják a helyüket. A díjakat azok kapták, ahol eredeti, saját tartalom szerepelt rendszeres frissítésben vonzó kinézetű és jól használható oldalakon.

 

ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

1. NEM ADTUK KI

Első díjat a kategóriában nem adtunk ki, mivel nem találtunk minden szempontból kiemelkedő pályázót.

 

2. NEM ADTUK KI

Második díjat a kategóriában nem adtunk ki, mivel nem találtunk minden szempontból kiemelkedő pályázót.

 

3. www.matild.hu (Matild Média Iskola, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: Látványos, bár a szokásosnál egy kicsit nehezebben kiismerhető oldal, gyakran frissítve.

 

KÖZÉPISKOLA

 

1. NEM ADTUK KI

Első díjat ebben a kategóriában sem adtunk ki, mivel nem találtunk minden szempontból kiemelkedő pályázót.

 

2. ujpestfc.try.hu (Bartus Dávid, Magyar Balázs, Tóth István, Vágó Zoltán)

ÉRTÉKELÉS: Az Újpesttel foglalkozó oldal a tartalmával érdemelte ki a második helyet: egészen remek, saját hírek, interjúk szerepelnek itt a csapatról, tudósításokkal, eredeti cikkötletekkel, és lényegében folyamatos frissítésben. A HajráLilák pont olyan, mint amilyennek minden ilyen oldalnak lennie kellene.

 

3. rmfc.hu (Perger Péter és Plank Ádám)

ÉRTÉKELÉS: A Rúzsa Magdi Fan Club oldalát nem először díjazzuk, és nem véletlenül. Nagyon szépen megcsinált oldalról van szó, ahol gyakorlatilag napi frissítésben gyűlnek az énekesnővel kapcsolatos hírek és linkek.

 

FELSŐOKTATÁS

 

1. NEM ADTUK KI

Első díjat ebben a kategóriában sem adtunk ki, mivel nem találtunk minden szempontból kiemelkedő pályázót.

 

2. 108 magazin (Budapest)

ÉRTÉKELÉS: A 108 Magazinnál a nagyon kellemes kinézetre figyeltünk fel, és a tartalom sem marad el mögötte: hasonlóan kellemes, magazinjellegű cikkek, elmélkedések olvashatók az oldalon, amely második helyet ért el.

 

2. PRESStige (Szlovákia)

ÉRTÉKELÉS: És ugyancsak második helyezés jár a felvidéki Presstige oldalának is, amely túlnyomórészt a tartalmával győzött meg minket: rengeteg és aktuális saját anyag, gyakran kiemelkedően jól megírva, így tovább!

 

3. ELTE online (Budapest)

ÉRTÉKELÉS: Az ELTE Online visszafogott kinézetű és hasonlóan visszafogott hangvételű, viszont aktuális és az eltés eseményeket jól lekövető oldal.

 

AZ ÉV DIÁKFOTÓSA

 

ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

1. Deák Nikolett (Széchenyi István Általános Iskola és Gimnázium, Szolnok)

ÉRTÉKELÉS: Beszédes, érzelmes önarckép, már-már a festészet eszközeit kölcsönzi.

 

2. Csiszár Dorottya (Vénkerti Általános Iskola, Debrecen)

ÉRTÉKELÉS: Ritka az olyan tájkép, ami átgondoltan készül. Végre egy olyan, aminek előtere, meg háttere is van. Még sok ilyet!

 

3. NEM ADTUK KI

 

Dicséret: Szabó Tamara Gréta (Köztársaság Téri Általános Iskola, Pécs)

ÉRTÉKELÉS: A díjazott kép címe: Harmóni(k)a. Egy szép, kedves portré, jó címmel. Kár, hogy a háttér kissé zavaros.

 

Dicséret: Tasi Rita (Vámosgyörki Általános Iskola)

ÉRTÉKELÉS: A végtelen türelmet hatalmas szerencse koronázta. Ez a természetfotózás velejárója. Technikailag korrekt szépen komponált kép.

 

Dicséret: Laczi Evelyn (Széchenyi István Gimnázium és Általános Iskola, Szolnok)

ÉRTÉKELÉS: Témaválasztásában egységes, mégis izgalmas sorozat átgondolt, szép kompozíciókkal.

 

KÖZÉPISKOLA

 

1. Martin Wanda (Andrássy Gyula Gimnázium, Békéscsaba)

ÉRTÉKELÉS: Wanda két képpel nyert. Az egyik kép címe: Hallucináció. A kísérleti fotográfia és a divat találkozása. Egyszerűen gyönyörű, minden további kommentár helyett. A másik a Bohóc. Az értékelő szavait idézzük: Nem tudom eldönteni, hogy ez divatfotó, vagy fotóművészet. De nem is akarom. Csak nézni, nézni, nézni.

 

2. Németh Hanna (Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium, Győrújbarát)

ÉRTÉKELÉS: A kép címe: Testvérek. Igazi szociofotó. Nem zsarol érzelmileg, nem hetvenkedik borzasztó látvánnyal, csak bemutat. Tökéletes társadalomábrázolás. Gratulálok.

 

3. Kozma Vince (Berzeviczy Gergely Szakképző Iskola, Bicske)

ÉRTÉKELÉS: Bár ez a kislány sem hátrányos helyzetű, sem nem beteg, a domináns fekete és a low-key technika valami szomorúságot sugároz. Jó stílusgyakorlat, van mondanivalója. Hajrá!

 

Dicséret: Hegyesi Béla (Radnóti Miklós Gimnázium, Dunakeszi)

ÉRTÉKELÉS: Tulajdonképpen semmi újdonság, mégis zseniális! Ez az Alpok. Bármelyik osztrák útikönyv borítójára el tudnám képzelni.

 

Dicséret: Süli-Zakar Nóra (Vedres István Építőipari Szakközépiskola, Szeged)

ÉRTÉKELÉS: Hogyan mutassunk be egy élettörténetet diszkréten, arc nélkül, mégis egyszerűen, és sokat mondóan? Így!

 

Dicséret: Szabó Viola (Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskola, Kecskemét)

ÉRTÉKELÉS: Érzelmes, nőies stílusgyakorlat egy téma körül. Felüdülés látni egy olyan sorozatot, ami egységes, mégis minden eleme újat hoz.

 

FELSŐOKTATÁS

 

1. NEM ADTUK KI

 

2. NEM ADTUK KI

 

3. Molnár Zöldhegyi Dávid (Budapesti Gazdasági Főiskola, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: A kép címe: Körhinta. Az értékelőt idézzük: Nem mondom, hogy soha nem láttam ilyet, mégis öröm volt nézni. Szép kompozíció, szép fényben, sallangok nélkül.

 

Dicséret: Czibula Ádám (Vásárút, Szlovákia)

ÉRTÉKELÉS: Jókor jó helyen. Erős dokumentum. Sok hivatásosnak nem sikerült.

 

Dicséret: Lőrincz Gábor (Általános Vállalkozási Főiskola, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: A kép címe: Gemini. Ötletes kompozíció, ügyes világítás. Izgalmas a hasonlóság és különbözőség fogalmának ütköztetése.

 

Dicséret: Sándor Eszter (ELTE BTK, Budapest)

ÉRTÉKELÉS: Tartalmas riportfotó egy titokzatos közösségről. Érdemes lenne folytatni!

 

 

FELKÉSZÍTŐ TANÁR

A felkészítő tanár kategóriában diákok, diákszerkesztőségek ajánlhatják a díjra a munkájukat kiemelkedően támogató, segítő pedagógusokat. Az ajánlások alapján választjuk ki azt a pedagógust, aki a leginkább segíti a diákok munkáját.

 

Zöldi László (Nyíregyházi Főiskola)

ÉRTÉKELÉS: Zöldi László profi újságíró, akit a Nyíregyházi Főiskola újságíró hallgatói javasoltak. Aprólékosan és színesen leírták, hogy Zöldi tanár úr interneten hogyan fogadja a cikkeiket, hogy mindegyikre válaszol, hogy a legjobbakat felolvassa. Módszertana, kitartása figyelemre-, tiszteletre- és bemutatásra méltó.

 

Zöldi László Tanár Úr bemutatása

 

"Zöldi László Tanár Úr sajátos oktatási módszert dolgozott ki. Ez tulajdonképpen egy kísérlet, amely merőben más, mint bármi, amit az újságíró-képzésben valaha használtak. Most már nyugodt szívvel állíthatjuk azt is: a kísérlet bevált. A módszer egyszerű és nagyszerű. A Budapesten élő Zöldi László most már negyedik éve alkalmazza azt a Nyíregyházi Főiskola óraadó tanáraként. Hetente egy cikk leadását adja ki feladatul az újságíró szakirányon tanuló hallgatóknak. A diákok e-mailben küldik el az elkészült írást a felkészítő tanárnak, aki – legyen bármily népes az évfolyam – személyre szóló értékelést küld mindenkinek. A határidő szigorú: vasárnap este tizenkét óra. Arra hivatott, hogy a hallgatók hozzászokjanak az újságíró életét, munkáját meghatározó lapzárta fogalmához. Az értékelés is e-mailben érkezik. Mindenki azt várja, hogy megpillanthassa az üzenet végén az áhított mondatot: „Készüljön a felolvasásra.” Ha Zöldi Tanár Úr színvonalasnak ítéli az elkészült cikket, az alkotó következő feladata, hogy felolvassa azt az egész évfolyam előtt. Egy diákújságíró számára nincs is nehezebb feladat ennél. Az egész évfolyam előtt kell felvállalnia az alkotását, akik értékelik is azt. Kézfeltartással kell szavazni, a legtöbb voksot begyűjtő három diák pedig jutalomkönyvet kap ajándékba. Így az újságíró növendékek arra is rádöbbenhetnek, hogy nem elég a jó fogalmazókészség, a mű megfelelő előadása legalább olyan fontos. Az újságíró-léthez elengedhetetlen az is, hogy bírják a kritikát, esetleg a kudarcot, de éppúgy a sikert is, és alkalmazkodjanak a határidőkhöz. A kísérlet során mindez megvalósult. A hallgatók között vérre menő küzdelem folyt az elsőségért, és ez hozzásegítette őket ahhoz, hogy később a valódi szerkesztőségekben is versenyképesek legyenek. Ennek hála immár tizenegy hallgató végzi az online újságírók változatos és nehéz munkáját, sőt, egy megyei laphálózat rájuk építi utánpótlás-programját. Zöldi László fontos erényként tartja számon azt is, hogy tanítványait nem sodorta el, nem szippantotta magába a bulvár-újságírás. A szórakoztató funkció mellett megtanulták beleszőni cikkeikbe az igényességet, saját egyéniségüket, értékeiket."

 

Fialáné Dr. Dér Zsuzsanna (Budapesti Osztrák Iskola)

 

"Zsuzsa néniről mindenkinek a kedvesség jut az eszébe. Kedvesség nélkül nem lehet jó légkörben tanítani. Jó légkör nélkül nincs eredményes tanulás. Zsuzsa néni kedvességével nem csak a tanulásban elért eredmények mutatkoztak meg, hanem nagy szerepe volt az infócsoport összekovácsolódásában is.  Csak néhány példát hadd említsek meg: Lehó Zoli osztálytársamból profi informatikust faragott, ami nagy eredmény. Szőnyi Bálintból is embert faragott a Tanárnő. A saját szabadidejében korrepetálta az eleinte komoly problémákkal küzködő Bálintot. Ma a BME egyik kitűnő diákja. Köhler Gusztáv a honlapszerkesztésben találta meg önmagát, természetesen Zsuzsa néni szárnyai alatt. Ma Braunschweigban tanul, egy elit német egyetemen.  Végül, de nem utolsó sorban nekem is van személyes élményem a Tanárnővel, annak ellenére, hogy csak egy évet jártam infóra. Még a mai napig emlékszem, hogy hogyan kell egy egyszerűbb honlapot elkészíteni... Nahát ez is nagy szó! Fontos kiemelni azt is, hogy Zsuzsa néni kedvessége az infócsoporton kívülre is kiterjedt. Az egész iskolában Mozart Kugel csokikat osztogatott a diákoknak ünnepekkor. Még a rosszalkodó Kovács Bandi is kaphatott belőle, aki pedig sokszor kivívta a Tanárnő haragját. Zsuzsa néni azonban nem volt soha sem haragtartó. Kedvességével egy igazán jó csapatot tartott a kezében, kritikusabb időkben az osztályfőnökünket csitította. Mindig mellettünk állt, még akkor is amikor nem érdemeltük meg. A felkészítése nem csak az informatikára korlátozódott le, hanem sokkal tágabb volt. Ma az osztályunk összes tanulója kiváló egyetemeken tanul és jó szívvel emlékezik vissza ezekre az időkre. Köszönjük szépen."

Dömötör Dávid és az egykori ÖSB infocsoport tagok

 

"Zsuzsa néninek köszönhetem német nyelven íródott, a korcsolyázásról szóló első cikkem.

Zsuzsa néni szerkesztette az első weblapomat.

Zsuzsa néni segített tovabbítani az "operencia" suliújságba a verseimet és tudósításaimat, de nemcsak nekem, hanem az egész osztálynak, az egész iskolának.

Zsuzsa néni nélkülözhetetlen, ZsuzsANNA -ÖRÖK /Juhász Gyulát szabadon idézve/

mindannyiunk nevében TISZTA SZÍVVEL /József Attila után szabadon/ ajánlom Fialáné dr. Dér Zsuzsanna tanárnőt a BUDAPESTI OSZTRÁK ISKOLÁBÓL az év felkeszítő tanárának."

Beretvas Blanka ÖSB 2/a

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság