Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Értünk versenyeznek

Lassan beköszönt a vakáció, amikor az iskolai éves hajtás után van egy kis idő a lazításra, pihenésre. Ilyenkor tudunk bőven időt szakítani a sportolásra vagy a kötelező olvasmányokon túli kedvencek elolvasására.

Ekkor van mód a családdal elutazni nyaralni, vagy a barátokkal több időt együtt tölteni, hiszen nem kell haza szaladni megírni a mindennapi leckét. De mi alapján választunk, hogy hová menjünk? Hogy alakul ki a baráti körünk kedvenc helye? Milyen szempontokat veszünk figyelembe a döntés során?

A hétköznapok versenyei

A cégek, vállalatok mind küzdenek azért, hogy az ő terméküket, szolgáltatásukat válasszuk. Verseny alakul ki köztük a fogyasztó kegyeiért. Az elsőre bonyolultnak tűnő gazdasági versenyhelyzeteket könnyen megérthetjük, ha a saját életünkben előforduló versenyhelyzetekre gondolunk. A verseny jellegzetességei egészen születésünktől fogva fellelhetők a mindennapjainkban, és ez megmarad életünk végéig. Óriási küzdelmek folynak az óvodában a legérdekesebb játékokért. Az iskolás évek alatt a jó tanulmányi eredmény eléréséért zajlik a csatározás, vagy azért, hogy minél többen kedveljenek bennünket az osztályból. Majd az iskolapadból kikerülve, a munkaerőpiacon sincs ez másként, hiszen ott többek között a számunkra ideális álláslehetőségek közül kell kivívnunk magunk számára a megfelelő helyet. Hasonlóképpen van ez a gazdasági és piaci folyamatokban is. A vállalatok igyekeznek mindent megtenni azért, hogy terméküket, szolgáltatásukat minél vonzóbbá tegyék számunkra, fogyasztók számára. Ennek következtében verseny alakul ki a cégek között, aminek célja, hogy a lehető legjobb teljesítményt mutassák a külvilág felé. Ez megmutatkozhat a termék minőségében, árában, vagy egyéb olyan tulajdonságaiban, melyekkel csábítóvá tehetik azt a fogyasztók számára.

Ki nyeri a versenyt?

Mi az, amit elvárunk egy terméktől vagy szolgáltatástól? A fogyasztók igénye folyamatosan alakul, változik, de ami biztos, hogy a kritériumok között mindig szerepel a kifogástalan minőség és megbízhatóság, valamint a kedvező ár. A vállalatok ennek igyekeznek megfelelni. Ahhoz, hogy ezt elérjék, különböző stratégiákat dolgoznak ki, igyekeznek mindent elkövetni azért, hogy a vásárlók az ő portékájuk mellett döntsenek, hiszen minden egyes vásárlás növeli az adott vállalkozás bevételét. Ez azonban nem könnyű, hiszen a piacon verseny van, számtalan cég küzd a vásárlók kegyeiért. A termékeik vonzóvá tételére viszont rengeteg eszköz áll rendelkezésükre. Kereshetik a vevők kedvét alacsony árakkal, jobb minőségű termékekkel, kedvezőbb értékesítési feltételekkel. A vállalatok azonban nemcsak versenyezhetnek egymással, hanem együtt is működhetnek annak érdekében, hogy akár mind nyertesen kerüljenek ki a fogyasztókért folyó küzdelemből. A közgazdaságtan ezt külső gazdaságosságnak nevezi. Gondoljunk például egy számítógép gyártó cégre, melynek rengeteg beszállítója van. Ezeknek a vállalatoknak a munkája is megjelenik a computer gyártó társaság termékeiben, hiszen ha jutányos áron hozzáférhető, magas minőségű alkatrészeket előállító vállalkozó áruját használják a számítógépek előállításához, akkor az üzletek polcaira nagy eséllyel kerülnek színvonalas termékek. Tehát ha a sikeres vállalatok segítik egymást, akkor várhatóan nívós portékákat állítanak elő, ami a fogyasztók körében sikert arathat, az összedolgozó cégek pedig jó eredményt tudhatnak magukénak. Így mindenki jól jár. Azonban az is gyakran előfordul, hogy ha egy cég nem találja azokat az eszközöket, amelyekkel meggyőzhetné a vásárlót, hogy az ő termékét vagy szolgáltatását válassza, akkor megpróbál keresztbetenni a konkurens cégeknek. Nem a saját érdemeit emeli ki, hanem a rivális cég hibáira hívja fel a figyelmet. Így járt egy, az USA-ban forgalmazott fájdalomcsillapító tablettát gyártó vállalat is. A cég előállított egy olyan sorozatot a gyógyszerből, melynek egészségkárosító hatása volt. Bár ezeket a termékeket azonnal levették a boltok polcairól, a vetélytárs vállalatok kapva kaptak az alkalmon, és igyekeztek nagy hangsúlyt fektetni az esetre, megpróbálták felhívni a vásárlók figyelmét a hibára. Ennek következtében a fogyasztók a régi, megszokott, de már rossz színben feltüntetett tabletta helyett új fájdalomcsillapítót vásároltak. A folyamat eredményeként a terméknek olyannyira romlott a piaci helyzete, hogy a vállalat a csőd közelébe került. Bár a cégnek hosszú évek rengeteg munkája során sikerült visszaszereznie a vásárlók bizalmát, a cég az addig felépített piaci pozícióját elveszítette.

A döntés a te kezedben is ott van

Miért jó számunkra a piaci verseny? Mi hasznunk van ebből nekünk, fogyasztóknak? Azáltal, hogy egy adott terméktípusból különböző vállalatok ajánlatai közül választhatunk, lehetőségünk van eldönteni, hogy melyik cég portékája mellett tesszük le a voksunkat. Saját szükségleteinket mérlegre téve tudjuk eldönteni, hogy mely terméket pakoljuk a bevásárlókosarunkba. Ezzel megdolgoztatjuk a vállalatokat, és arra késztetjük őket, hogy minőségi terméket állítsanak elő. A verseny során tehát a vállalatok küzdenek a fogyasztókért, a fogyasztók pedig versenyhelyzet elé állítják a vállalatokat. Fogyasztóként arra is lehetőségünk van, hogy visszajelzést adjunk a cégeknek az általunk választott termékekről, vagy igénybe vett szolgáltatásokról. Abban az esetben, ha meg vagyunk elégedve az áruval, akkor örömünket legegyszerűbben úgy tudathatjuk az előállító céggel, hogy a jövőben is az általuk előállított terméket vásároljuk. Viszont ha nem azt kaptuk a választott terméktől, amit vártunk, akkor azzal, ha más terméket próbálunk ki legközelebb, és csökkentjük a számunkra nem megfelelő áru forgalmát, szintén jelzést adunk a cégnek. Ennél azonban drasztikusabb módszerekhez is folyamodhatunk. Kritikánkat a terméket forgalmazó üzletben található vásárlók könyvébe is lejegyezhetjük, vagy a fogyasztói felmérések során is adhatunk visszajelzést a gyártó számára. Végső esetben pedig a fogyasztóvédelemhez is fordulhatunk. Ha egy cég több ilyen megjegyzéssel szembesül, kénytelen lesz javítani terméke minőségén, hiszen ha nem tesz így, egy idő után vásárlók nélkül marad.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság