Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Az internet átállít a sötét oldalra

A mai gyerekek nem tévét néznek, hanem a YouTube-ot böngészik. Ezzel semmi gond nem lenne, ha az internet nem rendelkezne egy „beteg”, perverz, undorító és megbotránkoztató szegmenssel, ami a legkisebbeket sem kerüli ki. Szerencsére azonban erre is van megoldás – vagyis van ellenszer.

A titok nyitja egy kicsivel több odafigyelés a szülő részéről, és a tudatosság kialakítása a gyerekekben.

Valahol a világban akadnak olyan emberek, akik fogják a gyerekeknek szánt, ártatlan meséket és „kiszínezik” azokat. Vannak olyan verziók, amikben csak pár másodpercre törik meg a rajzfilmet, valamelyikben pedig teljesen átírják a történetet, és a videó zavaró, horrorisztikus, olykor gusztustalan lesz. A YouTube 2015-ben kiadott egy alkalmazást, a YouTube Kids-et, ami a biztonságos szörfölést biztosítaná. A probléma az, hogy ezek a nem kívánatos videók túljárnak a védelmet biztosító algoritmus eszén, és megjelennek ajánlott videókként.

Több médium is foglalkozott már a témakörrel. A példaként felhozott csatornákat, videókat azóta törölték, de lépéseket még nem tettek a jelenség visszaszorítása érdekében. A Google által üzemeltetett cég azt javasolja a szülőknek, hogy kövessék figyelemmel, mit néz a gyerek, és ha nem megfelelő tartalmat észlelnek, jelöljék meg a videóknál található zászló ikon segítségével, így a legszigorúbb szűrő beállításakor azok a videók automatikusan kiszóródnak a rostán, és nem kerülnek a gyerekek képernyőire. A videó megosztóra ma már annyi tartalom kerül fel, hogy a cég nem tudja manuálisan ellenőrizni, így kénytelenek ilyen megoldásokhoz folyamodni. Ennek következtében a szülőnek több dolga van annál, hogy telepíti az alkalmazást az okos eszközre.

Első lépésként le kell fektetnünk pár alapszabályt, hogy a csöppség ne korlátlanul kalandozzon a YouTube világában. Ha mondjuk, vacsora előtt szeretne nézni egy kis Peppát, akkor szabjuk meg neki, hogy maximum hány részt, és így nagyjából mi is tudjuk, hogy mikor kezd el másfele kalandozni. Ennek ellenére, lehetőség szerint ne hagyjuk egyedül, és próbáljuk meg folyamatosan szemmel tartani, így a gyerek is érzékeli, hogy biztonságban van, ha bármi zavarót lát, rögtön szólhat – ha pedig nem szólna, mert felkelti érdeklődését a nem kívánt tartalom, mi léphetünk közbe.

Célszerű, hogy minél nagyobb kivetítőn nézze kedvenceit, hogy mi is könnyebben tudjuk ellenőrizni. Kapcsoljuk ki az automatikus lejátszást, ezáltal élből kizárjuk a számítógépek által generált, nem kívánatos tartalmakat. Praktikus létrehozni egy saját fiókot, és lejátszási listákba gyűjteni a szülő által már ellenőrzött, „jóváhagyott” videókat, így a gyerek egy kicsit szabadabban szörfölhet, miután megmutattuk nekik, hogy hol találja meg a meséket.

Fontos elbeszélgetni a kicsikkel. Mit láttunk, mi a tanulság, melyik volt a kedvenc részünk és a többi. Ezzel éreztetjük vele, hogy bármikor beszámolhat a látottakról. Azonban tartsuk szem előtt, hogy nem szabad lenézni az ízlését, mert lehet, hogy nekünk borsódzik a hátunk Katicabogártól és Fekete Macskától, de ha a gyerek érzi, hogy a szülő nem szívesen hallgatja a beszámolóját, akkor nem is fog többet mesélni. Ezen beszélgetések alkalmával kitérhetünk például az egyes jelekre, amiből a gyerek felismerheti, hogy mondjuk nem eredeti Eperkét néz. Nincsen főcímdal, az egyik szereplő máshogy néz ki, másmilyen a hangja, idegen szereplők bukkannak fel, akik kirínak a többiek közül, túl hosszú a videó a megszokotthoz képest stb. Ha a gyerek már tud olvasni, felhívhatjuk a figyelmét a furcsa címekre is.

Ez a tudatosságra való nevelés kezdetben sok időt és energiát igényel, de mind a szülő, mind a gyerek profitál belőle. Nagyobb korban képesek lesznek átültetni ezeket a berögzült ellenőrzési folyamatokat más területekre is, ráadásul, ha megszokják, hogy folyamatosan beszámolnak a netes élményekről a szülőknek, akkor később kevésbé kell aggódnunk, hogy nem a koruknak megfelelő tartalmakat fogyasztanak féltve óvott utódaink, hiszen folyamatosan képben leszünk.

 

Többet szeretnél megtudni az online világról, az ott kialakuló személyiségről, netán próbára is tennéd a tudásodat? Keresd fel a www.buvosvolgy.hu oldalt!
A Médiaértés-Oktató Központot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozta létre, hogy segítsen a fiataloknak a média biztonságos és tudatos használatában.
Ismeretterjesztő füzetek a médiával kapcsolatban 6-16 évesek számára a az alábbi link alatt érhetőek el.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság