Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Iskola fenntarthatóan

FF-iskola? Az meg micsoda? A kérdés jogos. Eddig írtunk már az újrahasznosító kultúráról és a re-művészetről. Most egy hozzánk szintén közelálló témát veszünk górcső alá: a fenntartható fejlődés iskoláit.

Ahhoz, hogy egy iskolát „öko”-nak minősítsenek, előtte többféle kritériumnak meg kell feleltetni azt. Nem elég, hogy az épület környezetvédően, megújult energiaforrásokból működik, hanem a tanulókat és a dolgozókat is környezettudatos életmódra kell nevelni az intézményben eltöltött évek során, s egyáltalán utat mutatni abban, hogy mi az állampolgár szerepe a fenntartható fejlődésben.

A Magyarországon működő Öko-iskolák Hálózat céljai ötvözik a már fent említett kritériumokat. Ezek a célok nem mások, mint:

  • A környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei érvényesüljenek a gyerekek étkeztetése vagy a táborok szervezése során is.
  • A diákok tanulmányozzák, ötleteikkel, munkájukkal pedig segítsék az iskola környezettudatos működését.
  • A helyi környezeti értékek és gondok is képezzék részét az iskola pedagógiai munkájának.
  • Az iskola helyi tantervében és pedagógia programjában jusson meghatározó szerep a környezeti nevelésnek, a fenntarthatóság kérdéskörének.
  • A tanulók legyenek aktív és egyenrangú szereplői az iskolai életnek, beleszólási joggal az őket érintő kérdésekben.
  • Az iskola dolgozói a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságát érvényesítsék mindennapi munkájuk során.

Az elmélet valahogy így nézne ki. De vajon hogy működik mindez a való életben? Magyarországon most már egyre több városban működik ökoiskola, íme néhány példa:

Nagykálló: Korányi Frigyes Gimnázium és Kollégium. Korszerűsítették az épület energiagazdálkodását: megújuló energiaforrást használó hőszivattyú és kondenzációs gázkazán hibridjeivel fűtik a sulit. Az iskola lapos tetején zöldtetőt építettek. Telepítettek egy esővíz-hasznosító rendszert, infra-technológiás kézi csapokat, zuhanyfejeket és a wc-öblítő tartályokat pedig víztakarékosra cserélték. A régi világítótestek helyére energiatakarékosakat tettek. Végül egy megnövekedett befogadóképességű kerékpártárolót is építettek, hogy az autó elhagyására ösztönözzék a diákokat és a tanárokat egyaránt.

Budapest: Than Károly Ökoiskola, Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola. A rendhagyó órák és projektnapok mellett az iskola a részletekre is figyel. Például: minden érettségi tantárgynál kell lenni egy „zöld” tételnek, a be- és kicsengetést védett madarak füttye jelzi, szelektíven gyűjtik a hulladékot, komposztálót állítottak fel az udvaron, madáretetők lógnak a fákról, és a kerékpártárolót kibővítették. A büfében egészséges élelmiszereket árulnak, s a folyosóra alma- és bio-ital automatákat helyeztek ki. A tanulók önkéntes munkát végeznek egy állatmenhelyen, illetve a suliban rendszeresen szerveznek versenyeket a környezetvédelemmel kapcsolatban.

Pécs: Mecsekaljai Iskola Pázmány Péter Utcai Általános Iskola. A hulladékot ők is szelektíven gyűjtik és nekik is van komposztálójuk. Kihelyeztek szárazelem-gyűjtőket, ősszel és tavasszal pedig nagyméretű papírgyűjtést szerveznek. A szabadtéri tantermükben előszeretettel tartanak tanórákat, ha az időjárás engedi. Az iskola parkjában mini tanösvényt, illetve az udvar egy elkülönülő részében szabadtéri kőzettani bemutatóhelyet alakítottak ki. Az iskolai tankertben gyakorolhatják a gyerekek a biokertészetet, komposztálást és a kerttervezést. A levegőszennyeződéssel is foglalkoznak az iskolában: savas eső mérést és zuzmó megfigyelést végeznek. Ebben az intézményben még működik az erdei iskola program: a hatodikosok öt napig Orfű egyik kulcsos házában gazdagodnak ismeretekkel és élményekkel. A decemberi Játszóházat és Karácsonyi Vásárt pedig idén is a kézművesség jegyében szervezik.

Ezek az intézményi szinten megvalósult programok nagyban segítik a diákok fenntartható fejlődésre való nevelését. De mit tehetsz te, környezeted megvédésének érdekében?

  • Ha anyu már kidobná a szobanövényeket, te ragadd meg és vidd be az osztálytermetekbe! Egy kis locsolgatás csodákra lehet képes!
  • Ha papírgyűjtés van, ne legyél rest, s gyűjtsd össze te is otthon a sok újságot, képregényt! Vidd te a legtöbb papírt!
  • Műanyagot a műanyagba, papírt a papírba, szervest a szerves szemetesbe. Sose feledkezz meg a szelektív hulladékgyűjtésről, még akkor se, ha csak a folyosó végére helyezték ki őket!
  • Vége az órának? Legyél te az utolsó, aki mielőtt kijön a teremből, lekapcsolja a villanyokat!
  • Mosdóhasználat: ugye sose felejted el magad után elzárni a csapot?
  • Önkéntes munka egy állatmenhelyen? Hidd el, az a kutyus csak rád és egy kis simogatásra vár!

Ezek a tippek, csak néhányak a sok közül. A környezetvédelemről a www.kornyezetvedelem.lap.hu-n, a fenntartható fejlődésről pedig a www.fenntarthatofejlodes.hu-nolvashatsz bővebben. Légy te a bolygó kapitánya!

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság