Eseménynaptár
Rádiós-ismeretek
Balázs Géza, Kuti Sándor és Szayly József műve, a műsorszolgáltató rádiózás kézikönyve elméleti és gyakorlati kézikönyv, amely a rádiózás alapvető ismereteivel ruházza fel az olvasót. Minden fontosabb rádiós témát érint. Megvásárolható utódja a Médiaismeret.
A kötet szerzői a rádiózás különböző területeit mutatják be: Balázs Géza nyelvész az elméleti, retorikai elemeket, Kuti Sándor villamosmérnök a technikai tudnivalókat, míg Szayly József újságíró a sajtójogi, sajtóetikai kérdéseket ismerteti.
A könyv első fejezeteiben a kommunikáció – és azon belül is főként a tömegkommunikáció – elméleti hátterével ismerkedhetünk meg. Szó esik médiamodellekről, a közszolgálati és kereskedelmi adók jellemzőiről, vagy éppen a hírérték ismérveiről, melyek a közép- és felsőfokú kommunikáció és médiaismeret szakokon az alapképzés részeként szerepelnek.
Az általános, bevezető elméleti rész után a rádiózáshoz szükséges beszédtechnikai és retorikai tudnivalókat osztják meg velünk a szerzők, konkrét tanácsokat is adva, s olyan valós problémákat bemutatva, mint a verbális agresszió vagy a közhelyek kérdése.
A harmadik fejezet röviden megismertet a rádiózás történetével, egészen az 1914-es első rádióműsortól napjainkig, a kereskedelmi rádiók és az elektronikus vezérlés koráig. A rövid történelmi visszatekintés után a jelenlegi bonyolult sajtóviszonyokat mutatja be: ma érvényes jogi szabályok, a médiatörvény, az etikai kódexek és társaik. A kissé száraz, elméleti rész után ismét gyakorlatiasabb témák vonulnak fel, a rádióalapítás és a kapcsolatrendszerek című fejezetben a szerkesztőségről, a rádiósokról, a közönségről, tehát a valós szereplőkről esik szó.
A további fejezetek praktikus ismereteket nyújtanak, a rádiós műsortípusok, a műfajok elemzése, majd a rádióműsor szerkezetének bemutatása olyan információkkal látja el az olvasót, melyek egyébként csak tapasztalat útján szerezhetőek. A technikai alapismeretek című fejezetben a stúdió belsejéről tanulhatunk, a keverőasztaltól a mikrofonokon keresztül a lemezjátszókig a kisebb részletekre is kitér a könyv. Érdekes kitérő a műsorértékelések, hatásvizsgálatok, hallgatói szokások bemutatása, valamint a marketing, a gazdálkodás rövid ismertetése.
Az elméleti háttér, melyet a könyv biztosít, egyfajta alapot nyújt a továbblépéshez, a szakmában való komolyabb elmélyedéshez, és teszi ezt lényegre törő, precíz, mégis élvezetes módon. Érdemes egy délutánt áldozni a csupán kétszáz oldalas könyv átböngészésére, hiszen átfogó képet kaphatunk a rádiózás világáról.
(Kiss Julianna, kommunikáció szakos hallgató)
Ez a könyv már nem kapható, bővített kiadása, a Médiaismeret azonban megrendelhető.