Interaktív drámapedagógiai foglalkozáson vett részt húsz fiatal a Vígszínházban március 19-én, a DUE szervezésében. A másfél órás programban szituációs gyakorlatok, asszociációs feladatok és színházi kulisszabejárás is várta a diákokat.
Fotó: Vígszínház
A Vígszínház művészbejáróját csütörtök délután háromkor kivételesen nem a színészek, hanem izgatott színházlátogató fiatalok állták el, akik arra vártak, hogy egy másfél órás foglalkozáson betekintsenek a színház életébe és működésébe.
A légkör nagyon baráti volt: ahogy a résztvevők a földön körben ültek, a tipikus laza csoportfoglalkozások hangulatát keltette. Igaz, a szokásos „első körös” bemutatkozás elmaradt, de így is mindenkiről kiderült néhány tulajdonság. A foglalkozás vezetője, Balassa Jusztina drámapedagógus első kérdése a résztvevők képzelőerejét tette próbára: „Mi jut eszetekbe a címről? Arról, hogy Jóembert keresünk?” Ez a másfél óra Bertold Brecht Jóembert keresünk című művére épült. Erre a kérdésre pedig a legkülönfélébb válaszok érkeztek: volt, aki egy bibliai történetre asszociált, volt, aki egy bérgyilkos történetét képzelte el, többen társadalmi problémát bemutató darabnak gondolták, és volt, akinek egyszerűen csak a kék szín jutott az eszébe.
Egy képzeletbeli egytől tízig tartó számegyenesre állva az is kiderült, ki milyen tulajdonságokkal rendelkezik és milyen mértékben. Őszintén kellett vallani arról, hogy ki mennyire makacs, érzékeny, szorgalmas, vagy éppen toleráns. A belső tulajdonságok épülő gyakorlatok itt nem értek véget: olyan szituációkat kellett mondani, amikben a jónak tartott tulajdonságok rosszak, és ugyanez fordítva.
Mint ahogy egy csoportfoglalkozáson általában lenni szokott, a résztvevőket most is csapatokra osztották, és következtek az összetettebb feladatok. Miután megbeszélték, hogyan válhat a színpadon férfiből nő és nőből férfi, az öt csapat mindegyike mutatott be tipikus női, illetve férfi gesztusokat és tulajdonságokat. Így került a drámapedagógiai foglalkozás „színpadára” a női hiúság, a nyalizás vagy éppen a férfi udvariasság és erőfitogtatás. A jó csapatmunkára leginkább az utolsó feladatban volt szükség: a négy-öttagú társaságoknak egy szót kellett megjeleníteniük állókép formájában úgy, hogy a többiek ki tudják azt találni. A baleset, a kiközösítés, a pletyka és a lopás szó bemutatása senkinek sem jelentett gondot.
A foglalkozás „levezetéseként” a diákok bepillanthattak a kulisszák mögé: végigmentek azokon a folyosókon és helyiségeken, ahol csak a színház dolgozói járhatnak, mint például a zsinórpadláson vagy a forgószínpad alatt.
Amilyen gyorsan, olyan jó hangulatban telt el a másfél órás drámapedagógiai foglalkozás: sok nevetéssel, viccelődéssel és érdekes feladattal. A program zárásaként a résztvevők jövőhét kedden nézik meg a Jóembert keresünk című darabot a Vígszínházban.