Eseménynaptár
Babakorunktól versengenek értünk
Előfordult már veled is olyan, hogy a tévében, a neten vagy egyéb hirdetési felületen találkoztál olyan reklámmal, ami kimagaslóan jó tulajdonságokkal rendelkező terméket népszerűsítettek?
A boltba besétálva azonban csalódottan vetted tudomásul, hogy a valóság egészen más, de mégsem érted, hogy a reklám milyen módon csavarta azt ki?
Ezzel az üggyel például nyugodtan fordulhatsz a Gazdasági Versenyhivatalhoz, mely ilyen esetekben illetékes hatóság. A Hivatal sajtószóvivőjét, dr. Basa Andreát faggattuk, hogy mi is az a GVH, mi a feladata, milyen ügyekben illetékes?
A mai világban a fogyasztói érdekek és azok védelme szinte elengedhetetlen, minden vásárló embert érint az ügy. Talán nem is meglepő, hogy a gazdasági verseny tisztaságára és szabadságára vonatkozó szabályok betartásának is van egy illetékes szerve. Magyarországon ez az 1991. január 1-je óta működő Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A budapesti székhelyű Hivatal egy fontos közérdeket véd, melyet az 1990. novemberi országgyűlés fogadott el az (első) versenytörvényben, így a verseny tisztasága feletti őrködésnek megszületett a felügyelő hatósága, a Gazdasági Versenyhivatal. Dr. Basa Andreától megtudtuk, a GVH felügyeleti munkája nagyon szerteágazó, a teljesség igénye nélkül: „A GVH feladatai közé tartozik például a fúziók ellenőrzése. Működnek a GVH-ban más ügytípusokra specializált szakmai irodák, így a fogyasztóvédelmi iroda és az antitröszt iroda, amelyek egyrészt a versenyt érintő fogyasztóvédelmi, másrészt az erőfölényes, illetve a kartell-megállapodásokkal kapcsolatos ügyeket vizsgálják.”A Hivatal a legtöbb esetben az EU-s szabályozással összhangban tevékenykedik, tehát a legtöbb szabály az EU normák magyar jogba való ültetésével jött létre, ezeket alkalmazva működik a GVH.
Komoly és jól működő hierarchia
A GVH gördülékeny működését a jól strukturált és összeszokott szervezeti felépítése adja. „A Hivatal élén a Gazdasági Versenyhivatal elnöke áll, akinek két elnökhelyettese van. Egyik részről a versenytanács elnöke, aki a versenytanács működését irányítja és vezeti, másrészről pedig egy szakmai elnökhelyettese, aki a szakmai munkát felügyeli. A GVH-ban több szakmai iroda van (fúziós-, antitröszt-, fogyasztóvédelmi iroda) és ezek segítő irodái (nemzetközi-, jogi iroda).” – mondta el dr. Basa Andrea sajtószóvivő, és hozzátette, hogy közvetlen kapcsolata a fogyasztóknak az ügyfélszolgálati irodával lehet, ugyanis ott lehet a panaszosoknak tájékozódniuk.
Panaszbejelentésről világosan
Apropó ügyfélszolgálat. A Gazdasági Versenyhivatalhoz bárki (magánszemély vagy cég is) panasszal vagy bejelentéssel fordulhat, ha a gazdasági verseny területén valamilyen kifogásolt magatartásra figyel fel. Ezeket két módon juttathatjuk el a GVH-hoz. Van egy egyszerű eljárás, amikor csak egy email-t írunk; illetve lehetőség van a bejelentési űrlap kitöltésével is panaszunkat eljuttatni a GVH-hoz, ezt postai úton kell benyújtani. Dr. Basa Andrea sajtószóvivő a panasztételi eljárás folyamatát is kifejtette nekünk, miszerint „ha valaki a GVH ügyfélszolgálati irodájának az ugyfelszolgalat@gvh.hu-raelküld egy kifogásolt magatartást, akkor 15 napon belül kap visszajelzést, hogy köszönjük szépen, fogadtuk a panaszát, és ezt követően a GVH dönt arról, hogy szükséges-e versenyfelügyeleti eljárás indítása, vagy pedig megállapítható másik hatóság hatásköre.” Megtudtuk, hogy vannak olyan ügyek is, amik ugyan ide kerülnek, de más felügyelethez tartoznak (pl.: pénzügyi felügyelethez). Amennyiben ezek után úgy ítéli meg a GVH, hogy fennáll a jogsértés esélye, akkor pedig a szakmai irodák vizsgálják meg az ügyet (fogyasztóvédelmi vagy az antitröszt iroda).
Hármas alapegység
A Gazdasági Versenyhivatalnak a verseny védelme érdekében folytatott tevékenysége 3 alappillérre épül. Dr. Basa Andrea sajtószóvivő elmondta: „A GVH 3 fő tevékenysége egyrészt a versenyfelügyelet, azok az eljárások, ahol észlelünk valamilyen jogsértést, és ezeket kivizsgáljuk, hogy milyen jogsértés áll fenn. A második az a versenypártolás. Itt azt szeretnénk elérni, hogy versenybarát szabályozói környezet alakuljon ki, tehát olyan jogszabályok szülessenek, amelyek pártolják a versenyt, és a jogszabály véleményezésekkor a GVH él javaslatokkal. A harmadik az pedig versenykultúra, illetve fogyasztói tudatosság kultúrájának a növelése.”Mindezt azért teszik, hogy minél magasabb szinten legyen Magyarországon a versenykultúra, és hogy a fogyasztók minél tudatosabbak legyenek.
Az esetek nagy többségében
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy fontos az odafigyelés, elengedhetetlen a körültekintés, és az összehasonlítás. Lényegében az egyes cégek is azért versengenek, hogy a fogyasztók a termékeik tulajdonságai alapján összehasonlítsák a konkurenciával őket, és a végén ők jöjjenek ki győztesen. Mindezt bizonyítják azok a kis játszmák is, melyek végül felszínre kerülnek, és a GVH-nál bejelentik őket. Óriási felelőssége van a Hivatalnak, hiszen évente ezres nagyságrendben érkeznek be hozzájuk panaszok, bejelentések, melyekből kb. 120-130 esetben indítanak versenyfelügyeleti eljárást.Basa Andrea elmondta: „A „top” ügyeink közé a piacfelosztó, az árrögzítő és a közbeszerzési kartellügyek tartoznak, amiket több esetben milliárdos bírsággal zárulhatnak. 2016-ban volt egy, a Bankszövetség és a Bankárképző elleni döntésünk is, amely a 12 éven át működtetett információs kartellről szólt, amit több mint 4 milliárd forintos bírsággal sújtott a GVH. A legnagyobb kárt a közbeszerzési kartellek okozzák, az elmúlt évben erre is volt több példa: a Versenyhivatal fellépett a gyógyszerkartell, a szúnyogirtási piac kartelltagjaival szemben, valamint feltárt az egyes útépítési munkálatok megvalósítására és az egyes rendőrkapitányságok épületenergetikai korszerűsítésre kiírt közbeszerzési eljárásokban is versenykorlátozó megállapodásokat.” Látható tehát, hogy nagy pénzek forognak kockán, mégis számos próbálkozás van a fogyasztók megtévesztésére.
Nem mind arany, ami fénylik
Ha már tudatosságnál tartunk, fontos kiemelni a reklámok szerepét. Tévénéző fogyasztóként számos impulzus és olykor téves befolyásolás érkezik felénk, amiről nem is gondolnánk, hogy mekkora manipulációs erővel bírnak. A GVH Versenykultúra-fejlesztési és Kommunikációs Csoport munkatársa, dr. Basa Andrea szóvivő elmondta, hogy milyen hirdetéseket kell nagy körültekintéssel értelmezni. „Vannak olyan összehasonlító reklámok, amelyek például nem tárgyilagosak, vagy olyan tulajdonságokat hasonlítanak össze, amelyek nem ellenőrizhetőek. Ha például van egy mosogatószer – ez volt talán a legutolsó döntésünk – amiben olyan tulajdonságokat hasonlítottak össze, amire egyébként bizonyítékokkal nem rendelkezett a reklámozó cég, és ebben az esetben megállapítjuk a jogsértést. Tehát egy összehasonlító reklámnak nagyon szigorú jogszabályi feltételei vannak, és csak abban az esetben lehet reklámozni, amennyiben maga a reklám tárgyilagos és olyan tulajdonságokat hasonlít össze, ami ellenőrizhető. Ár-összehasonlításnál is ugyanez a helyzet. Ott is figyelni kell arra, hogy amit állít a reklámozó, az minden körülményre tekintettel igaz legyen.”
Suliból a GVH-hoz
A fentiek is igazolják, hogy a gazdasági versenynek mi, fogyasztók szerves részei vagyunk. De ne higgyük azt, hogy csak felnőttként vagyunk érintettek a témában. Már kisiskolásként, gimnazistaként is benne vagyunk nyakig. Ezért fontos, hogy mielőbb tisztában legyünk a folyamatokkal. A GVH a fiatalok segítségére siet, ugyanis van egy tanulmányi versenye, amit évente rendeznek meg. „Itt különféle dolgozattémákat írunk ki, melyben kutatást kell végezniük a középiskolásoknak, majd a pályamunkákat értékeljük, a legjobbakat pedig jutalmazzuk is.” – tudtuk meg sajtószóvivőjüktől, dr. Basa Andreától. A Hivatal másik népszerűsítési programja, ami a „kellemest a hasznossal” kategóriába tartozik, az a GVH Ösztöndíjas Programja. Ide jellemzően jogász-, közgazdász (végzett) hallgatók jelentkezését várják, akiknek lehetőségük van egy éven át, ösztöndíjasként tevékenykedni, illetve dolgozni a GVH-nál. Ezzel bepillantást nyerhetnek a hivatali életbe és több szakmai irodán is kipróbálhatják magukat a leendő munkavállalók.
A GVH érthetően, mindenkinek
Vitathatatlan, hogy a GVH célközönsége a fogyasztók, de nemcsak az eljárások véghezvitelében, hanem különféle programok tartásában is, mint például a „Nyitott GVH” rendezvény. „A GVH fennállásának 25. jubileumi évének tiszteletére a „Kulturális Örökség Napjai” program keretében 2015-ben megnyitotta kapuit.” – mondta el dr. Basa Andrea szóvivő. Ennek keretében a látogatók kirándulást tehettek a Hivatalba és a jogtörténeti kiállítást is megtekinthették. Emellett a GVH félévente kiadja szakmai folyóiratát Versenytükör néven. Ez egy mély szakmai orgánum, melynek olvasóközönsége kifejezetten a versenyjog aktualitásai iránt érdeklődők. Dr. Basa Andrea sajtószóvivő a GVH legutóbbi kampányáról is mesélt: „Ez a ’Gondolja végig higgadtan-kampány’ volt, amelynek az a célja, hogy a fogyasztók minél tudatosabbak legyenek. A kampányban több típusú megtévesztéssel hívtuk fel a fogyasztók figyelmét, illetve megmutattuk, hogyan kerüljék el ezeket a buktatókat, és az egyes jogsértések elkerülése érdekében mik azok a dolgok, amiket mi tanácsolunk, és mi az, amit a fogyasztónak végig kell gondolnia higgadtan.”