Eseménynaptár
Gondolkodj, mielőtt vásárolsz!
Telefonáljon most! Csak most, csak Önnek! Küldöm a pénzenergiát! Utolsó esély, hogy megnyerje a milliókat! Most hívjon bennünket, hogy ingyen Öné legyen ez a csodaszép bármi! Hívjon bátran, és megoldjuk minden problémáját!
Ismerős? Könnyen bedőlhetünk az ilyen jellegű felhívásoknak, majd azon kapjuk magunkat, hogy nyereményhez nem jutottunk, viszont jelentős anyagi kár ért minket. Hogy ne járjunk így, érdemes tisztában lenni a tisztességtelen és agresszív kereskedelmi gyakorlat fogalmával, valamint hogy melyek azok az esetek, amikor egy cég, egy vállalkozás annak érdekében, hogy nagyobb profitra tegyen szert, megkárosítja a fogyasztót.
Törvénybe foglalva
Azok a cégek, vállalkozások, melyek termékeiket, szolgáltatásukat értékesíteni szeretnék a piacon, igyekeznek a célközönségük igényeit leginkább kielégítő dolgokat előállítani, kitalálni. Mindent elkövetnek azért, hogy vásárlásra ösztönözzék a fogyasztókat, és hogy vásároljanak, minél inkább igyekeznek elnyerni a tetszésüket. Erre számtalan eszköz áll rendelkezésükre. A termék csomagolásától az árak kedvező meghatározásán keresztül egészen a különböző nyereményjátékok bevezetéséig, a hirdetések számtalan fajtájáról már nem is beszélve.
Ha a piacon szabad verseny folyik, és a vásárló a termékkel kapcsolatban minden információnak a birtokában van, valamint lehetősége nyílik szabadon dönteni arról, hogy mely terméket, szolgáltatást választja, akkor a piac megfelelően működik. Azonban előfordul, hogy egyes cégek tisztességtelen eszközökhöz nyúlnak annak érdekében, hogy növeljék bevételüket. Ez a fajta kereskedelmi gyakorlat azonban nem csak etikátlan, de törvény is tiltja. A szabályozás célja a fogyasztók érdekének védelme, a tisztességes piaci magatartás előmozdítása, és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szembeni hatékonyabb fellépés.
Tisztességtelen eljárás
A Gazdasági Versenyhivatal leírása szerint az a kereskedelmi gyakorlat tisztességtelen, amely sérti a szakmai gondosság követelményét, valamint alkalmas a fogyasztói magatartás, az ügyleti döntés torzítására. Különösen az a kereskedelmi gyakorlat tisztességtelen, amely megtévesztő vagy agresszív. Ha egy vállalkozás megtéveszti a fogyasztóit az általa forgalmazott termék lényeges tulajdonságait illetően, vagy ha a fogyasztóval szemben agresszív kereskedelmi gyakorlatot tanúsít, vagy ha a törvény szerinti magatartásformák szerint jár el, automatikusan jogsértőnek minősül.
Biztos találkoztatok már olyan cikkekkel, interjúkkal, melyek elsőre szerkesztői tartalomnak tűntek, de jobban beleolvasva szembetűnővé vált, hogy szerkesztői tartalomnak álcázott reklámról van szó. Ezt a cikk megjelentetőjének minden esetben jelölnie kell a publikáció mellett, hogy az olvasó tisztában legyen azzal, hogy reklámmal találkozik. Hiszen máshogy állunk hozzá egy szerkesztői tartalom, és egy reklám célú szöveg olvasásához. Mást várunk az egyiktől, mint a másiktól. Ha ez nincs jelölve, a cikk megjelentetője tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, mely büntetendő.
Agresszív kereskedelmi gyakorlat
Egyes kereskedők időnként agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytatnak annak érdekében, hogy rávegyék a fogyasztókat a vásárlásra. Hogy mit értünk ez alatt, azt törvénybe is foglalták, amely kimondja, hogy akkor agresszív a kereskedelmi gyakorlat, ha a kereskedő valamilyen nyomásgyakorlás révén zavarja a fogyasztót abban, hogy tájékozott, megfontolt döntést hozhasson vásárlása során. Gyakran találkozunk az üzletekben túlságosan "kedves" eladóval, aki szerint minden ruha jól áll rajtunk, és mindet meg kellene venni. A boltokban hallható zene, az illatok mind-mind a vásárlás felé terelnek finoman minket. Olyat is láttatok már bizonyára, amikor még csak barátkozunk egy termékkel, épp csak megnéztük, feltettünk egy-két kérdést, de az eladó már indul a pénztár felé, hogy "akkor ezt ide is készítem, válogassanak csak mellé még mást is".
Ennél kevésbé ivédhető a fogyasztó részéről a reklámokból és a burkolt vásárlásra ösztönző programokbók érkező nyomás. Ha bejelentés érkezik a GVH-hoz agresszív kereskedelmi gyakorlat miatt, akkor a hatóság feladata megvizsgálni, hogy mely fogyasztói kört érinti a felhívás, a reklám. Az adott esetben úgy ítélte meg az ügyben eljáró hatóság, hogy van egy olyan fogyasztói kör, mely fokozottan érzékeny és hiszékeny az ilyen magatartásokkal szemben, könnyebben lehet befolyásolni őket, mint másokat, ezért velük szemben az adott műsor szerkesztői agresszív kereskedelmi gyakorlatot tanúsítottak.
Manapság, az egészséges életmód, és az egészségünk megőrzése igazán népszerű témák. Ebben az "ágazatban" igazán könnyű megtévesztő szolgáltatókat találni: például fontos figyelni az összetevőkre a termékeknél. Különösen veszélyes belemenni a szuper, otthon használatos csodaeszközökről szóló előadásokba, amelyek olyan hatásosak, hogy rengeteg ember többszázezer forintos adósságba veri magát miattuk - pedig szinte semmit nem használnak.
Kérj segítséget!
Nem könnyű észrevenni, ha egy cég, egy vállalkozás a profitszerzés miatt igyekszik szándékosan megtéveszteni vagy megkárosítani a fogyasztót. Előfordulhat, hogy a vevő vásárlás során ezt nem veszi észre, később azonban rájön, hogy a kereskedő áldozatává vált. Ilyen esetekben érdemes a megfelelő hatósághoz fordulni.
Ha úgy érezzük, hogy egyes reklámok gyakorolnak túl nagy hatást a vásárlókra, akkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, illetve a Gazdasági Versenyhivatalt kell felkeresni. A GVH elsősorban olyan ügyekben jár el, melyek a piaci versenyt is befolyásolják, korlátozzák. Ha pénzügyi szervezet, tehát bank vagy biztosító jár el jogtalanul az ügyfelével szemben, akkor pedig a Magyar Nemzeti Bank és szintén a Gazdasági Versenyhivatal illetékes az ügyben. Az eljárások menetéről részletes tájékoztatás az adott intézet honlapján található, érdemes böngészni azokat.