Eseménynaptár
Miszter extrém, a pocokkirály
Egy vagány bukósisak, egy menő bringa kölcsönbe, és már kész is az új profilkép, ami azt üvölti rólunk, hogy reggelire veszélyt iszunk, desszertre pedig vakmerőséget szoktunk kanalazni adrenalinnal. Persze lehet, hogy még kanyarodni sem tudunk, de ez más kérdés.
Az interneten az lehetsz, aki akarsz, csak lehet, hogy a valóságban visszaüt.
Ebben a hónapban az online személyiségeinket vesszük górcső alá. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) van egy tök jó netes, lapozgatható, ingyenes kiskönyve is a www.buvosvolgy.hu oldalon, amelyben sok egyéb mellett a virtuális életünkről is hasznos szó esik, csekkold! Van is egy jó kis sztorijuk hozzá: A kamasz Emmát éppen az összes frász kitöri, mert randira készül egy sráccal. A fiúval biosz szakkörön ismerkedtek meg, de Emma igazából csak azért járt oda, hogy a srác közelében lehessen. Egyszer véletlenül azt mondta neki a neten, hogy szereti a földikutyákat, azóta viszont a srác nem áll le a cuki földikutyás képek küldözgetésével. Végre eljön a randevú pillanata, ahol kiderül, hogy a fiú rengeteg vagány bringás képet tolt fel magáról a netre, de igazából csak ritkán bicajozik – cserébe kívülről vágja az összes állat latin nevét. Emmának ez a randi nem jött össze, lényegében nem is azzal találkozott, akivel akart – hanem egy másik személyiséggel. A lány valószínűleg a menő bicajossal akart randizni, a fiú pedig azzal a lánnyal, aki bolondul a földikutyákért.
De kik vagyunk mi?
Jó kérdés, ráadásul jó válasz nincs is. Az identitás az önmagunk meghatározása, de ez változhat annak függvényében, hogy hol vagyunk és kik vesznek körül bennünket. Az identitás a családban kezd kialakulni, aztán folyamatosan változik, és tök másként mutathatjuk magunkat például a suliban, mint ahogy otthon viselkedünk. Mindig kapjuk a visszajelzéseket, mindig új tapasztalatokat gyűjtünk, és ezek is változtatnak azon, hogy kinek gondoljuk és mutatjuk magunkat. Az edződ szerint lusta disznó vagy, ha nem csinálod meg azt a plusz tíz fekvőtámaszt – de a melletted fekvőtámaszozó kisebbek szerint hős vagy, hogy már ennyit meg tudtál csinálni. Ha nem készültél a dolgozatra, akkor link vagy, ha mindent tudsz, akkor stréber – a kérdés csak az, hogy melyiket fogadod el?
Az internet megjelenésével hozzáférhetővé váltak olyan csoportok is, amelyekkel a valódi világban nem is érintkeznénk. A mobilján tévét néző és közben facebookozó ember egy olyan társadalom tagja, amely alapból kapcsolódik a virtuális világhoz.
Összességében elmondhatjuk, hogy önálló online személyiség nem létezik, mert valamilyen módon mégiscsak kapcsolódik a valódi énünkhöz, de simán felnagyíthatunk vagy éppen lekicsinyíthetünk ránk jellemző tulajdonságokat, vagy valódiként állíthatunk be vágyott személyiségjegyeket.
Szereplés és leszereplés
A nyilvánosság egyetlen kattintásra van tőlünk. Ha valakinek meg akarjuk mutatni a szobánkat, már nem kell áthívnunk magunkhoz, ha egyszerre emberek százaihoz akarunk beszélni, akkor sem kell elhagynunk a lakást – és persze fel kell venni a versenyt a millió másik emberrel, aki ugyanezt szeretné csinálni. Sokan észre sem veszik, hogy túltolják a biciklit – a figyelemhiány és a lájkfüggőség necces kombó. Persze érthető, ha egy szakítás után az ember szeretné belevisítani a nagyvilágba, hogy helló, én vagyok az, aki neked kell, de ha nem szelektáljuk azt a kört, akihez szólni akarunk, könnyen rosszul sülhet el a dolog.
Milyen a jó online személyiség?
Az a jó, ha megvan az egyensúly a valóság és a netes személyiségünk között. Ha a fotókról egy teljesen más ember benyomását keltjük, mint amilyenek igazából vagyunk, akkor az ismerőseink fognak a leginkább elbizonytalanodni bennünk – tényleg őt ismerem én? Szerencsétlen Emma sztoriján látszik a legjobban, hogy mekkora pofáraesések lehetnek abból, ha mást kommunikálunk magunkról, mint a valóság.
Vloggerek
Régen a sztárok elérhetetlenek voltak. Az emberek úgy tekintettek rájuk, mint félistenekre, akiket ha egyszer megpillantottak az utcán, három hónapig mesélték mindenkinek. Aztán jött az internet. Minden kereshetővé vált, bármikor bármit vissza lehetett nézni, és aztán megszületett az a generáció, amelyiknek a netes létezés már alap – ez a mi nemzedékünk.
Az új generáció új sztárokat is kitermelt magából, akikért legalább annyian rajonganak, mint a korábbi filmcsillagokért, de ők nem egy messzi stúdió tökéletesen megvilágított díszletei közül szólnak – hanem a saját hálószobájukból. Ők a youtuberek.
A videómegosztón egy csomó videóblog, vagy vlog indult, és megszámlálhatatlan témában posztolnak. Persze a legtöbben néhány próbálkozás után feladják, de vannak példák, amik azt igazolják, hogy bizony itt is fel lehet építeni egy kisebb sztárkarriert. Mit kell ehhez tenni? Hát, lényegében úgy kell viselkedni, mint egy nagyon jófej padtárs, vagy tesó, aki egy kicsit mindig naprakészebb, mindig eredetibb, mint mi. Zoella Sugg például olyan jól tolja a vlogját, hogy nemrég megjelentetett egy könyvet, amiből egy hét alatt többet kapkodtak el, mint ugyanennyi idő alatt egy Harry Potter könyvből. Egy jó vlog ráadásul igen komoly reklámfelület, bár ezt sokszor nem is lehet észrevenni. Ha valaki már elismert ebben a szakmában, akkor elég valószínű, hogyha vlogolás közben kortyol egyet egy üdítőből, akkor az üdítőital gyártója fizetett neki azért, hogy ezt tegye meg. Lehet, hogy csak az online személyisége szereti azt az üdítőt, a valódi személyisége inkább csak a reklámbevételt.
Többet szeretnél megtudni az online világról, az ott kialakuló személyiségről, netán próbára is tennéd a tudásodat? Keresd fel a www.buvosvolgy.hu oldalt!
A Médiaértés-Oktató Központot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozta létre, hogy segítsen a fiataloknak a média biztonságos és tudatos használatában.
Ismeretterjesztő füzetek a médiával kapcsolatban 6-16 évesek számára a az alábbi link alatt tekinthetők meg.
NMHH