Egy ismert retorikai mondás szerint: "A hallgató a szónok számára: ajándék".
Valóban. Vers, regény, muzsika, akkor is megvan, mondhatni "eláll", ha nem hallgatják, nem olvassák... Ez szintén egy neves szónoktól származó gondolat. De a beszéd nem él meg, ha nem hallgatják. A befogadó lehet közömbös, támogató vagy ellenséges. Mindegyik más-más stratégiát követel meg az előadótól. Mit tegyünk, ha befogadóink bekiabálnak? Szó lesz a befogadóhoz igazított nyelvről, a jóindulat felkeltéséről, a megszólításról. Beszélünk az ügyfélbarát kommunikációról – s felhozunk "ügyfélellenes" példákat is, csak azért, hogy olyat azért mi mégse tegyünk. "Nemcsak a szónok teszi a hallgatóságot, hanem a hallgatóság is teszi a szónokot", hogy ismét egy jeles mondással zárjuk.
A Nemzeti Civil Akadémia február 9-i témanapjának előadója: dr. Balázs Géza egyetemi tanár, az ELTE Mai Magyar Nyelvi Tanszékének vezetője, több retorikatanfolyam tanára.