Eseménynaptár

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

DUE KGB a föld alatt

Ilyet csak egy évben egyszer láthat még a szerencsés DUE Kulissza Gerilla Brigád (DUE KGB) tag is! Aki csatlakozott hozzánk 2017. március 25-én, szombaton, és velünk együtt megcsodálta a Kőbányai Víztározót, megtudhatta, mit rejt az „őrbódé” föld alatti kamrája.

Nem volt könnyű bejutni szombaton a nagykapu mögé, ahol a Kőbányai Víztározó hatalmas föld alatti építményét lehetett megcsodálni, miután – ahogy minden évben – a rendszeres tisztítás miatt leengedték belőle a hatalmas mennyiségű víztömeget. Mondhatni, fél Budapest ellátogatott ide, hogy szemügyre vegye a csarnokot, így mi sem maradhattunk ki ebből a programból. Meglepően szép, napos idő volt, így először végigsétáltunk a komplexum ősfákkal és növényekkel szegélyezett területén. Hűsölésképpen elindultunk lefelé, hogy felfedezzük az „őrbódé” alatti hideg és kissé rideg monumentális csarnokot.

Szűk csigalépcső, vigyázó léptek, egyre sötétedő folyosó és végül a szemnek első pillantásra beláthatatlan hatalmas építmény fogadott minket. Sötét volt, és nem láttuk pontosan hova is lépünk, így aki nem figyelt, könnyen egy maradék kis víztócsában találhatta magát. Furcsa akusztika, kíváncsi és döbbent tekintetek, illetve a fényképezőgépek vakujának villanása a következő, amire a látogató felfigyel. Itt mindenki fényképez, megörökíti a pillanatot, hiszen idén már nem lesz több ilyen látogatási lehetőség a csarnokban.

Mi is fényképeztünk és mi is csodálkoztunk, és ámulattal hallgattuk Károlyi Andrást, a Fővárosi Vízművek nyugalmazott munkatársát, aki mesélt nekünk a barlangra hasonlító víztározó múltjáról, jelenéről és a jövőbeni kilátásokról és tervekről. Többek között megtudtuk, hogy a föld alatti épület lassan 150 éve áll és szolgálja a fővárosiak vízellátását. A építés ötletét az adta, hogy 1866-ban kolerajárvány volt, amely Ázsiából, India Ganges-menti területeiről került Európába, így Magyarországra is. A város vezetői ekkor eldöntötték, hogy a járvány megfékezésére tisztán kell tartani az ivóvizet. Szinte hihetetlen, hogy 1868-71 között megépítették a két, egyenként 11 000 köbméter víz befogadására alkalmas víztározót, melynek építését olasz kőműves mesteremberek segítették. Az építésnél felhasznált téglák mostanra kissé mozaikos hatást keltenek a víz miatti elszíneződés miatt, de ez még inkább fokozza a „Wow!” érzést. A komplexumot két oszlopsor tagolja három részre, ettől olyan templomhatású az egész látvány.

Azt tudtátok, hogy kb. 12 óra alatt töltődik fel a kívánt vízszintre a csarnok? Hát, mi sem!

A víz leengedésének oka és célja a csarnok fertőtlenítése és átmosása, illetve a szakemberek ilyenkor tudják az esetleges szigetelési hibákat kijavítani. Egy biztos: 2018-ban ugyanúgy, mint eddig minden évben, ismét látogatható lesz a tározó, és talán mi is újra eljövünk majd, hogy megcsodáljuk. Annyi biztos, hogy ez nem egy olyan élmény, amit egyszer átélünk és tovább megyünk, hogy „köszi, ezt már láttuk”. A „hűha” szót sokak szájából hallottuk, és reméljük a következő KGB-program is hasonló élménnyel fog majd gazdagítani minket, és azokat, akik ebből most kimaradtak. Kalandra fel, hamarosan vár egy új élmény, hely!