Zománcozott kádat küldtünk cserébe Coca-Cola koncentrátumért egy időben - árulta el Mészáros Zsuzsanna PR-munkatárs a közismert üdítőitalos cég gyárlátogatásán. Az érdekes információkért Dunaharasztiba kellett utaznia a DUE brigádnak 2006. május 25-én.
A látogatóktól nyüzsgő gyárnak rögtön egy eldugott szobájába vezettek minket, ahol kisfilmet nézhettünk meg a Coca-Cola történetéről. A világ második legismertebb szavát Frank Robinsonnak köszönhetjük, akinek egyszerűen megtetszett a szó csengése (vajon az idegtépő Bamboocha kinek tetszhetett meg?). Az italt Pemberton találta fel, és kezdte forgalmazni patikájában poharas üdítőként. A palackozás ötlete később vetődött fel, és vált a termék védjegyévé. A "kontúr palackot" ugyanis kizárólag a Coca-Cola cége használhatja. Az eredeti üvegekbe bele volt öntve a felirat is, de az könnyen pattogzott, ezért nálunk címkézéssel helyettesítik.
Magyarországon az áttörés csak az 1967-es Budapesti Nemzetközi Vásáron jött, 75 évvel a Coca-Cola Company megalakulása után. Mára Közép-Kelet Európa legmodernebb palackozójává váltak, így júniustól exportálni is fogják termékeiket. A legnépszerűbb italon kívül más üdítőket is forgalmaz a cég, illetve ásványvizet. Hazánk gazdag forrásokban, míg az amerikaiak csak "kezelt csapvizet" kapnak. Ott a vaníliás kóla csúcsokat döntött, itthon viszont az nem vált be - tudtuk meg előadónktól, s a kijelentést egy fiatal csapattagunk sajnálkozó felkiáltása követte.
Az előadás után megnézhettük a palackozót, ahol az emeltről, korlát mögül tekinthettük meg egy olcsóbb kategóriás üdítő, a "Lift" gyártását. A palack granulátum formában érkezik, harminc százaléknyi újrahasznosított "üvegport" adnak hozzá. A kész palackba koncentrátumot töltenek, amit kezelt vízzel hígítanak fel, és szénsavval oldanak. A számunkra legérdekesebb, számukra legegyhangúbb szakmák közé tartozhat a minőségellenőröké, akiknek a gépek felügyelete mellett félóránként bele kell kortyolniuk a kész italokba.
A gyárrészről visszatérve a cég egyik PR szakembere okított ki bennünket a környezetvédelmi tevékenységükről. Megtudhattuk, hogy nincs számottevő különbség az "egyutas" és a "többutas" (visszaváltható) palackok természetre gyakorolt hatása között, csak utóbbiak drágábbak. A cél inkább a szelektív hulladékgyűjtés tudatossá tétele lenne.
A hivatalos mondandók után feltehettük kérdéseinket. A legnagyobb vetélytársat csak "kékekként" emlegették, akikkel négyzetméternyi helyekért folyik a verseny, hogy kinek kerüljön ki a hűtője vagy a plakátja valahova. Jelenleg a piacvezető a Coca-Cola hatvan százalékkal.
Zárásként érdeklődésünkre elérzékenyülve árulta el a sajtós kollegina, hogy nagyon szereti munkahelyét, lenyűgözik őt a gépek, és a tudat, hogy a 120 éve legismertebb márkánál dolgozhat.