„Én egy márka vagyok, a tv2 egy márka, Frei Tamás egy márka” – jelentette ki Bárdos András, a Tények főszerkesztője az adás stúdiójában. A DUE Kulissza Gerilla Brigád ennek a minőséghez ragaszkodó műsornak a szigorú munkafolyamatait követhette végig 2007. március 21-én, a TV2 épületében.
Megtudhattuk, miért nehéz a híradósok élete, és még az Aktív élő adását is megtekintettük.
Egy riporter átlagos napja
Kíváncsi vagy, riporterként hogy telne egy napod? Kilenc órakor a szerkesztőségi megbeszélésen mindenki megkapja az aznapi témáját. Az eseményeket a felelős szerkesztő gyűjti össze. Baleset és tűz esetén az ügyeletes stábot küldik ki. A leforgatott anyagot minden szerkesztő saját maga vágja meg egy egyszerűbb rendszerben, amit a Beta-kazettákról a digitális technikára való átállás is elősegített.
Néha már elkezdődik a Tények, amikor a második, harmadik anyagot még vágják – tudtuk meg Szabó Zoltán gyártásvezetőtől. Ha nem készül el időben egy riport, a tartalék anyagok közül játszanak be egyet helyette, hiszen minden nap több témát dolgoznak fel, mint amennyi adásba kerül. A műsor nem lehet sem rövidebb, sem hosszabbs 28 és fél percnél, de az időjárás-jelentés elnyújtásával lehet trükközni – árulta el Hoklics Attila, az adás vágója.
Ahogy a filmek alapján elképzelünk egy szerkesztőséget, úgy néz ki a Tuba Sándor newsroom, ahová a hangrögzítő stúdió után látogattunk el. Egy nagy teremben sok riporter és szerkesztő ül a számítógép előtt, vagy telefonál. Egy elkülönített kuckóban naponta hárman dolgoznak a Tények grafikáján.
Vége a „terrorhíradózás” korszakának
A „zeneteremben” találkoztunk először Bárdos András műsorvezetővel, aki újabb kulisszatitkokba avatott be bennünket a Tények kapcsán. Az elnevezés csalóka, a stúdió még a Mafilmtől kapta, ugyanis ott forgatták a zenés műsorokat. Bárdos András gyors idegenvezetést tartott: balra a Mokka, jobbra a Tények, utána az Aktív és a Napló díszlete látható. Így próbálnak a „szegénységből erényt” kovácsolni, hogy kis helyen sok díszletet használnak. Rácsodálkoztunk, élőben mennyire másként hat Havas Henrik műanyag széke és a többi berendezés.
Amíg a Tények hozza az előírt nézőszámot, addig bármit csinálhatnak – folytatta Bárdos. Egyetlen cél, hogy minél többen nézzék a műsort, ezért volt merész vállalkozás szakítani a kereskedelmi televízióknál megszokott bulvár híradók műfajával. Milyen Magyarország helyzete, és mifelé megy a világ? – ezzel foglalkozik a Tények. „Az a gond, hogy az embereket nem érdekli, mi történik az országon kívül”, például az Európai unióban. Versenytárs nemcsak a másik nagy magyar kereskedelmi televízió, hanem a BBC is, ahol több tízezren dolgoznak, és „annyit költenek egy nap, mint a Tények egy év alatt”.
Benned is felmerült már, miért ugyanaz látható a két nagy kereskedelmi csatorna adásában? „A hasonló közönség az oka, és hogy egy országban élünk” – válaszolt a fel sem tett kérdésre Bárdos. „A Tények politikával is próbál szórakoztatni, mert az szórakoztató” – tette hozzá a műsorvezető. Nehéz értéket képviselni abban a világban, ahol az értelmiség felülreprezentált a Barátok közt nézői körében.
Csendet kérünk, felvétel a „zeneteremben”!
„Tükör szerint megyünk, Kriszta jön Kabai-demoval, András gázár-vita demoval, Kriszta Schengen felkonf” – hangzanak a rendező utasításai a felvétel közben, a bejátszók alatt. Mi addig bezsúfolódtunk a Mokka díszletébe, onnan figyeltük az eseményeket. Bárdos András a bejátszók alatt is ellátott bennünket információkkal, többek közt a súgógéppel kapcsolatban: „Nehezen szoktam meg, de súgógépről olvasunk, nem azért, mert nem tudom megtanulni a szöveget, hanem mert itt minden gyorsan történik."
A tévéseknek jól meg kell tudni osztani a figyelmüket. A műsorvezetőkkel szembeni monitoron az RTL Klub és az m1 műsora megy, hogy az ő híradóikat is követni tudják. A lámpaláz jót tesz, mint megtudtuk, különben nagyon unott az ember, „így aztán én mindig felhúzom magam valamin” – teszi hozzá Bárdos.
Stressz, szigorúság, nincs viccelődés – ezek a Tények alapjai, a műsoron profi szerkesztők dolgoznak, akik igyekeznek minél több nézőt a tévé elé vonzani. „A barátaink között is megválogatjuk a szavainkat, nehogy hangfelvétel készüljön róla” – mondta komolyan az adás főszerkesztője, műsorvezetője.
Az Aktív más világ
Kettő az egyben: a stúdióban az Aktív élő adását is megtekinthettük Gombos Edinával, a Tények után. Lehetőségem nyílt a vezérlőből követni az eseményeket, és ott a szigorúságnak pont az ellentétét tapasztaltam. „Fiúk, százhúsz százalékot kérek!” – kiáltotta el magát valaki. A fiúk erre pukkadozni kezdtek a nevetéstől, és még hevesebben kezdték kommentálni a bejátszókat.
Jancsó László gyártásvezető az Aktív után beszabadított minket a különböző díszletek közé, és mindenki kipróbálhatta magát Gombos Edina vagy Bárdos András szerepében. Tapogattuk a Szóda díszletét, kipróbáltuk a műsorvezetők székeit, és fényképeket készítettünk a következő generációról. Jancsó Lászlónak közben technikai kérdéseket lehetett feltenni. Valaki merészen érdeklődött, hogy lehet az operatőrök közé bekerülni, amire elkeserítő választ kaptunk: „Ide születni kell, nincs igazán cserélődés”. Így egyelőre csak a fényképeink maradnak emlékbe.