Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Rosszat rendeltem, most mi legyen?

Folytatjuk tematikus cikksorozatunkat, amiben a megfelelő internetes vásárlásról adunk hasznos tanácsokat. Az egyik legfontosabb pedig a linkre kattintva el is érhető, ami nem más, mint a 14 napos elállás!

Sajnos hátrányok is származhatnak abból, ha webshopban „próbáljuk”, pontosabban nem próbáljuk ki termékeinket. Hibásak, sérültek vagy nem megfelelő méretűek is lehetnek a kézhez vett áruk. Így járt nemrég Siklósi Máté is, aki csalódottan vette észre, hogy hiába az elvben helyes méret, a világhálón vásárolt lábbeli bizony szűk. A 14 napos elállás ugyanakkor azonnal megoldás volt a problémára.

 

A fizetés menete

Korábban gyakran előfordult, hogy hamis webshopokat hoztak létre csalók, bűnözők. „A termékek a valóságban nem léteztek, fizetés után a tulajdonos a pénzt átvette, de természetesen nem tudott mit szállítani. Az utóbbi időben visszaszorulóban vannak az ilyen jellegű visszaélések, köszönhetően annak, hogy az országon belül az ilyen kiberbűnözők nagyon hamar tetten érhetők.” Fontos, hogy közismert csatornákon, jól ismert hazai pénzintézetek felületein keresztül fizessünk, így elkerülhetőek a kellemetlenségek, minimálisra szoríthatóak a visszaélések. Ha úgy érezzük, egy fizetési lehetőség nem biztonságos, semmiképpen se adjuk meg kártyaadatainkat, inkább vásároljunk máshol – mivel fizetéskor olyan adatokat kell megadni (pl. bankkártya hátoldalán található CVC/CVV kód), amellyel csalók visszaélhetnek és hozzáférhetnek a bankkártyánk segítségével a pénzünkhöz. A kártya- és személyes adatainkat még a biztonságos oldalakon se tegyük lementhetővé, elérhetővé! SOHA ne adjuk meg PIN kódunkat vásárláskor a weboldalon! Fontos, hogy amennyiben nem kaptuk meg az árut, szolgáltatást, jogunk van chargeback eljárást kezdeményezni a számlavezető bankunknál. Ha az online bankkártyás fizetés után úgy látjuk, nem azt az összeget vonták le tőlünk stb., a saját bankunk kivizsgálását kell kérnünk és visszakövetelhetjük a pénzünket. A banknak kötelessége az esetet kivizsgálni és a megalapozottan vitatott tranzakciót „visszahúzni” a kereskedőtől.

Szerencsére vannak olyan feltételek, amelyekkel egy adott webshop hitelessége bizonyítható. „Ha kétségünk van egy oldal hitelességét illetően, nézzünk körül a honlapon! Nincs okunk az aggodalomra, ha ott szerepel a teljes cégnév, telefonszám, e-mail, és valamilyen, a céghez köthető cím, mondjuk a telephelyé” – mondta el Siklósi Máté.Érdemes felhívni a megadott telefonszámot, valamint ellenőrizni a honlapra elvben kötelezően kitett Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) fájlt, különös tekintettel a szállítási és fizetési kitételekre. Nagyon fontos információkra bukkanhat a szemfüles fogyasztó: ha a 14 napos elállási jog korlátozva van, és nem felel meg a jogszabályi feltételeknek – pl. ha kibontottuk a csomagot, már nem veszik vissza –, érdemes gyanakodnunk és meggondolni a rendelést.

 

Van egy kevésbé ismert, de hasznos módszer is egy weboldal lecsekkolására. Ha rákeresünk a webshopra, találhatunk értékeléseket. Az internet népe pozitív és negatív jelzőket is adhat egy-egy cégnek, pl. a Google egyes felületein. Érdemes ezeket elolvasni, hogy kirajzolódjon, melyik vélemény a markánsabb. Ez és a számos összehasonlító oldal ratingje is segíthet döntésünkben.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság