Döbbenetes: alig három kilométeres út kilencezerért, indonéz valuta, mint váltó, 25 ellenőrzés egy taxisnak egy évben, 57 ezres tarifa. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara csütörtökön tartotta az Ipar és Kereskedelem Napját, amelynek fontos része volt a Taxi Expo.
Rónai-Tober Beatrix az Innovációs és Technológiai Minisztérium osztályvezetője a Taxi Expón beszámolt róla, hogy Budapesten nyolc munkatársa végzi az ellenőrzéseket. „Nyilván jobb lenne, ha tizennyolcan lennének, de sajnos nem találunk elég munkaerőt” – tette hozzá. Ezzel együtt is, idén eddig 673 ellenőrzést hajtottak végre a fővárosban, 57 jogsértésre derítettek fényt – legtöbb alkalommal a személytaxi vezetői engedély hiánya okozott problémát. Tizennégy alkalommal vettek el forgalmi engedélyt.
„Ezzel nem vagyunk elégedettek, több ilyen intézkedést kellett volna foganatosítani – mondta az osztályvezető. – Összesen 22,4 millió forint bírságot szabtunk ki idén. Hatékony ellenőrzést próbavásárlással tudunk foganatosítani, ami roppant költséges. Nehezíti a dolgunkat, hogy adott esetben a taxis elhajt, vagy bezárja az autóját és elmegy a helyszínről. Az autó rendszáma alapján beazonosítjuk a tulajdonost, de sajnos ők általában tisztában vannak vele, hogy olcsóbban megússza az esetet, ha nem válaszol a megkeresésre.”
Amit korábban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke a blogstarnak adott interjújában elmondott azt erősítette meg Rónai-Tober Beatrix is, vagyis komoly problémát jelent, hogy a „hiénák” nem viszik el a magyar utasokat csak a turistákat, hiszen a külföldiek nincsenek tisztában az árakkal, az útvonalakkal, így könnyű prédát jelentenek a csalóknak.
„Ki kell zárni a jogsértőket a piacról!” – jelentette ki az osztályvezető, utalva ezzel arra a „cselre”, amely szerint a megbüntetett taxis, két nappal a felelősségre vonás után egy másik cég nevében ismét kiváltja az engedélyeket.
„A háttérben folyik a munka, amely előkészíti a jogszabályok módosítását. Ebben a környezetben nem tudjuk garantálni a munkánk eredményes elvégzését és szankciók tekintetében is szigorítást kell elérni” – jelentette be Rónai-Tobel Beatrix.
Elképesztő csalásokra hívta fel a figyelmet Rásó Hajnalka a BKK osztályvezetője. Akadt a Keleti pályaudvar–Kassák Lajos utca közötti fuvar 57 ezerért, de volt olyan csaló is, aki indonéz papírpénzt adott vissza, mert az nagyon hasonlít a forintra.
„Új csel a táblázás. Összefog egy engedély nélküli fuvaros és egy egyetemista, utóbbi várja a turistát, majd a kocsihoz kíséri. Persze ebből nem akarnak kimaradni a hiénák sem, akik beszálltak az üzletbe és fizetnek a táblás embernek, hogy nekik is vigyen utast.”
Leginkább a pályaudvarok, a belváros, a reptér és a Hungaroring – utóbbi időszakosan –környékéről kapnak panaszokat a hatóságok.
„A turista sem ostoba. Itt van előttem egy kínai vendég panasza, aki a Keletiből ment volna a Király utcába. A taxis kilencezerért vállalta volna a nagyjából három kilométert, de a turista mondta neki, hogy ez sok és kiszáll. Ekkor a taxis lezárta az autót és jelezte, hogy csak akkor engedi ki, ha kap ötezer forintot. Végül abban maradtak, hogy nyolcezerért megcsinálja az utat. A célhoz érve a vendég kért egy blokkot, amire az volt a válasz, hogy az egy ezres lesz. Vagyis csak megvolt a kilencezer…”
Rásó Hajnalka is azt a következtetést vonta le, hogy módosítani kell a szabályokat, elsősorban a szankciókat kell erősíteni, a csalókat ki kell zárni a piacról.