Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Szex, szappan, szalámi és elveszett gyerekek

A DUE VI. Diák-médiafesztiválján a híradós Bárdos András megmagyarázta, hogy mikor és miért ne legyen objektív egy újságíró, Ómolnár Miklós bulvárcézár felmagasztalta a női olvasókat, Incze Zsuzsa pedig elmesélte, milyen az, amikor fiatal főnökök akarnak megszüntetni egy 13 éves sikerműsort.

 A címbeli mondat sem öncélú bulvárpraktika, de nyugi, nem történt meg, viszont elhangzott.

Vérplazma kólával

Döbbenten torpant meg néhány PR-előadásra igyekvő BKF-es hallgató október 13-án délelőtt a főiskola kedvesen csak Colosseumnak becézett körépületének második emeletén, ahol megszokott órája és előadója helyett több száz diák és néhány médiasztár várta. A legtöbben azonban gyorsan túltették magukat a sokkon, hogy a hétvégére ezúttal nem marketing szövegekkel kell gyúrniuk és lecsüccsentek a résztvevők mellé, hogy meghallgassák a megnyitó beszédeket. Volt olyan BKF-es oktató, aki aznapi órájának teljes közönségét kirendelte okulásul a DUE programjára.

A rendezvényt szokásos népszerű tömörségével Kecskés István újságíró, a DUE elnöke nyitotta meg, majd a Budapesti Kommunikációs Főiskola főigazgatója köszöntötte az egybegyűlteket. Vass László hangsúlyozta, hogy a széles körben terjesztett (tév)hittel ellentétben az újságírás igenis egy (rendes) szakma, tehát tanítható, ám egyúttal felhívta a figyelmet a műveltség és a tájékozottság fontosságára is.

A rutinos fesztivállátogatók ezután megosztották figyelmüket a nagy előadóterem nyújtotta szellemi élmény és a kisebb szobák programkínálata között. A DUE-szobában teaház és olvasószoba működött, sok DUE Tallózóval, a kivetítőn pedig a DUE tábori videóműhelyek produkciói peregtek. (A legfanatikusabb DUE-aktivisták a rendező, Kupás Gábor jelenlétében egymás után többször is megnézték az idei médiatáborban készült Switch Black sci-fi-thriller-horrort.)

A szomszédos szobában a Plazmaferezis Állomás munkatársai tartottak készülék-bemutatóval egybekötött tájékoztatást - aki ennél is többet szeretne tudni erről a kifejezetten a fiataloknak meghirdetett vérplazmaadási lehetőségről, az jöjjön el a DUE Kulissza Gerilla Brigádjával a Plazmaferezis Állomásra október 26-án!

Senki sem hagyta ki a Coca-Cola standját, ahol a cég termékeit lehetett megkóstolni, és rövid idő alatt sorok kígyóztak a külföldi tanulási, illetve munkalehetőséget kínáló A&N Australia asztalánál is.

Lángoló állatok és bűnös percepciók

A fesztiválvendégek előadást hallgattak meg az uniós munkavállalási lehetőségekről Hágen Tímeától, a Fővárosi Munkaügyi Központ Ifjúsági Irodájának vezetőjétől, majd érkezett Uj Péter, az Index főszerkesztője és a hazai online újságírás "atyja" (azt hiszem, ő utálná ezt a szófordulatot).

Beszélt arról, hogy a hazai újságírás meglátása szerint menthetetlenül provinciális, humortalan és pártos, így csapatával az Indexen voltaképpen a mai magyar média paródiáját nyújtják az olvasóknak. Mint mindenki a szakmában, ők is küzdenek a bulvár csábításával, és bizony főszerkesztőként neki is nehéz feladat biztatni egy komoly témán heteket dolgozó újságírót, akinek cikkét csak négyezren olvassák el, míg egy másik írást, "amelyben meztelen nők, vagy lángoló állatok szerepelnek", rövid idő alatt akár 14 ezren is megtisztelnek a kattintásukkal. Még egy megszívlelendő mondat tőle: "aki már olvasott Economistot, vagy Guardiant, annak nem lehet bemagyarázni, hogy a Népszabadság jó újság."

Nem spórolt az egyértelmű kijelentésekkel Bárdos András sem. A tv2 híradósa először is "rendet" tett a sajtóban: elmondta, hogy van a mainstream, amely begyűjti, ellenőrzi, értelmezi, és lehozza a híreket, van a bulvár, amely begyűjti, és lehozza, és van a plelykasajtó, amely be sem gyűjti, csak kitalálja és közli. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen is oktató Bárdos leszámolt "az objektív újságírás" prekoncepciójával és egyben rámutatott, hogy a DUE által felkarolt diáksajtó a demokrácia rendkívül fontos terepe.

Anorexiás és bulímiás tinédzserekkel foglalkozik dr. Túry Ferenc pszichiáter, aki a Dove Önbecsülési Alap nevű program keretében a helyes önképről, és a reklámok keltette hamis ideálok ellen beszélt a fesztivál ifjú közönségének.

A sztár addig sztár, amíg a bulvárlapok írnak róla - tanultuk meg szakmája farkastörvényét a Story, a Best és a Hello V.I.P.! magazinok főszerkesztőjétől. Ómolnár Miklós - aki zenei szakújságíróból és politikusból lett bulvárcézár - szólt munkája erkölcsi határairól és buktatóiról, valamint arról, hogy lapjai fő célközönsége egyre inkább a nők.

Csellengők és karaoke

Minden szülő tudja, miért csavargott el a gyermeke, még akkor is, ha nem vallja be - mondta el a fesztiválon a Magyar Televízió és a Duna Televízió Csellengők című, elveszett fiatalok sorsát kutató műsorának vezetője. Incze Zsuzsa 13 éve készíti egyedülálló riportjait, és tapasztalatai alapján úgy látja: szükséges lenne az utánpótlás, olyan fiatal újságírók, akik ilyen nemes célra használják a nyilvánosság erejét. Bárdos András egy máshol, máskor megalkotott definícióját idézve hozzátette: az embereknek ma a "szex, szappan, szalámi" kell a médiától, és a kereskedelmi televíziók ezt az igényt szolgálják ki. Úgy fogalmazott, hogy az ezen felnevelkedett huszonnyolc éves médiamenedzserek már sokszor akarták megszüntetni a Csellengőket.

A DUE és a Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés közös programjának keretében a Médiafesztivál vendége volt Pavelcze László, a Baptista Szeretetszolgálat vészhelyzet-kezelési igazgatója, valamint Besenyei Péter, a budapesti Főnix mentőcsoport vezetője, akik a katasztrófahelyzetekben végzett munkájukról tartottak vetítéssel színesített előadást.

Őri András, a Diákhitel Központ kommunikációs igazgatója afféle kihelyezett ügyfélszolgálatot működtetett a rendezvényen.

Takács István Gábor pszichológus, a Társaság a Szabadságjogokért nevű szervezet médiamonitorának vezetője és Barna Erika, a Magyar Rádió Drogéria című műsorának szerkesztő-műsorvezetője cikkekkel igazolta, hogy még a témában publikáló újságírók is előítéletesen gondolkodnak a drogozásról. Beszéltek a FÜST, azaz Függőségekről a Sajtóban tréningjükről, amelyen a szakmabeliek tisztázhatják a legfontosabb alapfogalmakat és összefüggéseket.

A Médiafesztivál után sokan a Morrison's Pubban havonta működő DUE-klubban kiadós bulizással és karaokéval "pihenték ki" a Diák-Médiafesztivált.

Herczeg Zsolt

A Médiafesztivál főtámogatója: Coca-Cola

Programtámogatók: Külügyminisztérium – Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés,

Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Támogatók: Diákhitel Központ Zrt., Plazmaferezis Állomás Kht.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság