Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

10 tuti tipp kamuoldalak ellen

Az „évszázad felfedezései” általában kamuk, jól, vagy kevéssé jól megkomponált átverések. És hogy mi a célja ezzel azoknak, akik ezeket a „cikkeket” írják, és az oldalaknak, ahol megjelennek?
2018. szeptember, DUE Online.

Általában nem maga a puszta átverés a cél, bár erre is van példa. Lehet az egyén feltűnési viszketegsége, a saját elméleteinek terjesztése, vagy az oldal látogatószámának növelése (hogy aztán a sok látogatóra hivatkozva reklámot adhasson el rajta, ezzel pedig pénzt keressen). Lehet egyfajta „emberkísérlet”, hogy mit mennyien vesznek be, vagy épp médiakísérlet, hogy mi milyen gyorsan terjed el. Lehet olcsó megjelenés-vadászat: ha elég nagy sületlenséget állítok, azzal elkezd foglalkozni a média, szerepelek, ezzel végső soron ismertségre és aztán pénzre teszek szert.

De hogyan ismerhetjük fel ezeket az írásokat, ha elég jól vannak megírva ahhoz, hogy átcsusszanjanak az első szűrőn, és főként az oldalakat, a kamuoldalakat, amelyeken az effajta tartalmak rendre megjelennek? Az alábbiakban erre fogunk bemutatni néhány lehetőséget, hogyan ne menjünk jégre. Ha ezeket szem előtt tartod, nem csak te fogsz kevesebb értelmetlenséget olvasni, de ismerőseidet is megkímélheted tőle.

 

Előre kéri a lájkot

Persze, ha már elérte, hogy rákattintsunk, akkor azonnal lájkoljunk is előre, nem? Hiszen megéri, nyilván valamiféle hatalmas tudást osztanak meg velünk, azért cserébe egy lájk nem sok, főleg, hogy utána még több hatalmas tudást kapunk majd naponta. Kivéve, ha ezzel a lájkkal automatikusan engedélyt adunk nekik a nevünkben való posztolásra – amelyre ugye a barátaink is kattintanak, hiszen ha mi megosztottuk, akkor az nyilván fontos... Utána pedig ember legyen a talpán, aki ki tudja irtani a sok kamu posztot az idővonaláról, amit ráadásul még csak nem is ő rakott oda.

Az oldal megjelenése sablonos, gagyi, összecsapott

A hoaxos oldalak sok esetben sablonosak, vagy ha az alap oldalsablonon túl is lép az üzemeltető, az elrendezés akkor is összecsapott. A linkek, rovatok nehezen megtalálhatóak, semmilyen rendszer nincs bennük. Villogó hirdetések, neonos, bántó színek, bosszantóan zavaró összhatás – ez is nehezítheti az ellenőrizhetőséget. Menekülj!

Hangzatos, „kiabáló” címe van az írásnak

Nincs jobb módja a figyelem megragadásának, mint egy nagy betűkkel kiírt, drámai hangvételű szöveg. Dolgok, amiket eddig a kormány, NASA, USA, EU, FBI, CIA, MI5, Oroszország, vagy bárki más eltitkolt. Ha egy hírszerző szervezetről beszélünk, vagy a nevük rövidíthető egy betűszóra, az külön plusz pont. A címből persze sosem derül ki, hogy pontosan miről is van szó, simán csak „hatalmas titokkal”, „eltitkolt megoldással”, „lenyűgöző felfedezéssel” találkozhatunk ilyenkor. A lényeg, hogy megtudhatsz valamit, amit más nem, amit eddig nem, ami TITOK.

A cikk nem friss

Bevett szokás ezeknél az oldalaknál, hogy még arra sem veszik a fáradtságot, hogy saját tartalmat gyártsanak, egymástól veszik át a cikkeket, amik sokszor több évesek, így újra és újra belefuthatunk vadonatúj házi gyógykészítmények receptjeibe, vagy a titokzatos összeesküvésekbe. Ha olyasmiről van szó, ami az egészséged, súlyod, szépséged érinti, mielőtt bedőlnél a haszontalan, de drága termékeknek, alaposan nézz utána a Google segítségével. Ha pedig semmi más oldalon nem találsz róla infót, csak azon, amelyiknek rendelni lehet, hagyd a csudába az egészet – biztos, hogy többet árt, mint használ, segíteni nem fog, csak a pénzed nyúlják le.

Az oldal címe nem .hu-ra (vagy .com-ra) végződik, vagy egy ismert oldal nevének elferdítése

Bevett szokás a hoaxos oldalaknál, hogy nem magyarországi szolgáltatót használnak, így nem a hazai médiumok standard végződését kapják meg. Aljasabb módszer ennél, amikor egy létező, legtöbb esetben megbízható híroldal nevét ferdítik el. Ilyen az „origoma.net”, „indexhirek.com” és társaik. Ha még dizájnban is hajaznak rá, az különösen megtévesztő.

Magyarázkodás

Ilyenek után a legtöbb olvasóban felmerül a kérdés, ha ezek a dolgok valóban ilyen nagy horderejűek, ha a citromlé tényleg gyógyítja a rák legalább három fajtáját, és ha tényleg mindenki tudja, hogy a repülők chemtraileznek, vagy, hogy a Föld lapos, akkor miért nem számolt be erről még semmilyen médium? Mert a mainstream médiának természetesen nem érdeke ez! Sem a kormányoknak, vagy a háttérszervezeteknek, a gyógyszerlobbinak. És tudod, főleg kinek nem érdeke? Nekünk, akik bedőlnénk ezeknek a zagyvaságoknak. De az is megeshet, hogy maguk a szíriuszi gyíkemberek tiltották meg mindenkinek, és a cikk írója egy bátor lázadó, aki pont úgy mentette ki az információt, mint a Zsivány Egyes főszereplői a birodalom markából. Persze most túlzok, de valóban jellemző ezekre az oldalakra, hogy másokra mutogatnak, amiért nekik titokban, oldalutakon kell lehozniuk az információkat.

Általános a forrásmegjelölés

Oké, oké, a háttérhatalom összeesküvői titkolóznak előttünk, de akkor honnan van az információ? Természetesen egy neve elhallgatását kérő neves külföldi kutatótól. Mióta a brit tudósoknak bealkonyult, azóta a helyükre léptek az amerikai kutatók, kínai sejtbiológusok, orosz professzorok. Ők mind féltik az állásukat/életüket/családjukat/házukat/kiskutyájukat, ezért nem lépnek ki a nyilvánosság elé.

A kutató, akire hivatkoznak, nem létezik

Ez már egy fejlettebb fajtája az előzőnek, akár egy alpont is lehetne. Itt az általánosságokkal dobálózás helyett megadják a kutató vagy laboratórium nevét. Ez általában egy elég jól hangzó betűszó, vagy egy olyan név, amiben több prof. PhD. Dr. van, mint név. Ezeket is elég egyszerűen szűrni lehet, egyetlen Google-kereséssel. Találkozhatunk olyannal, hogy valaki nem létezik, de olyannal is, aki él, csak más szakterületen tevékenykedik, esetleg a kutatásait megcáfolták, és a tudományos hírnévvel való visszaélés miatt megfosztották a címeitől. Persze erre reflexből rávágható, hogy így akarják hiteltelenné tenni. Vagy már eleve az volt.

Az illusztrációk homályosak, vagy láthatóan photoshoppoltak

Szerintem mindenki látta már a videót, amiben Obama, volt amerikai elnök egyik testőrét kiáltották ki gyíkembernek, egy igencsak homályos videón bemutatva „alakváltását”. Aki esetleg még nem látta, az keressen rá YouTube-on, még hőkamerás felvételt is gyártottak. Mondjuk számomra még mindig kérdés, hogy melyik amerikai állami televízió csinál szimultán valós, negatív, és hőképet. („OBAMA'S ALIEN SHAPESHIFTER REPTILIAN BODYGUARD” címen van fent. Plusz pontos kérdés: Melyik korábban említett nyilvánvaló jel található meg a tartalomban?) Persze, nem csak videók vannak, képeket is találunk szép számmal. Ezek általában fekete-fehérek, távoliak, homályosak, vagy láthatóan manipulálták őket. Egy rossz minőségű képbe az ember azt lát bele, amit akar, akár még egy éppen alakot váltó gyíkembert is. A hiányzó árnyékok, vagy teljesen más fények pedig egyértelművé teszik általában a fotómanipulációt. A tehetségtelen photoshoppolásról már nem is beszélve, amikor a kétéves öcséd megmondja, hogy az a két ember a képen valójában nem is egyszerre volt ott.

Nincs impresszum, nincsenek további aloldalak, menük

A híroldalaknál általában található egy menüpont, ahol az oldal szerkesztőit mutatják be, róluk található egy-egy fénykép, és némi információ. Az álhíroldalaknál ez teljesen hiányzik, a kapcsolat nem vehető fel velük, arra törekednek, hogy visszakövethetetlenek legyenek. A szupergyógyhatású készítményeket, fiatalítókat, fogyasztószereket pedig többnyire egy egylapos oldalon találod, ahol minden információ egy helyen van, és az oldalnak a világon semmi más tartalma nincs. Persze a dicsérő kommentek százait is megtalálod a végén – de próbálj csak meg magad is kommentelni! Igen, jól gondolod, soha nem fog megjelenni.

 

2018. szeptember 18.

 

A cikkben foglalt nézetek a szerzők nézetei, azok semmiképpen sem tekinthetők az Európai Bizottság vagy a Belügyminisztérium hivatalos állásfoglalásának, továbbá sem az Európai Bizottság, sem a Belügyminisztérium nem tehető felelőssé azokért, illetve az abban foglaltakért.

A cikk a BBA-5.1.6/2-2017-00003 számú projekt keretében készült.

 

 

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság