Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Gazdálkodni menő!

Háromezernél is többen töltötték ki eddig a Nagy Diák Agrártesztet. A kezdeményezésnek az a célja, hogy bemutassuk az agrárium modern arcát, illetve az együttműködőpartnereinkkel közösen azt szeretnénk elérni, hogy minél többen forduljanak az ágazat felé.

Az agrárium és az ehhez kapcsolódó oktatás aktuális kérdésiről, az agrárteszt apropóján  Palkovics Lászlóval, a SZIE rektorával beszélgettünk. 

Milyen, agrár tematikához kapcsolódó képzések vannak az Ön intézményében?

A földi élet elemi feltétele az egészséges élelmiszer, a tiszta levegő, a tiszta víz hosszú távon való rendelkezésre állása. Az ezekkel való fenntartható gazdálkodást végző szakemberekre egyre nagyobb szükség van az emberiség növekvő létszáma és a sokasodó klímakatasztrófák miatt.

Az erdők, mezők, vizek élővilágáról való gondoskodás, az élelmiszerelőállítás az emberiség jövőjét meghatározó tevékenységek. Akik e tevékenységek végzésére képesek, azok biztosak lehetnek abban, hogy életük minden szakaszában lesznek megoldásra váró feladataik. Akik agrár szakterületeken tanulnak tovább, olyan ismeretek birtokába jutnak, amelyeket az egyre gyorsuló technológiai fejlődés ellenére is egész életükben hasznosítani tudnak, ha agrárpályán töltik el azt.

A Szent István Egyetem a hazai egyetemek között a legszélesebb skálán kínál agráriumhoz kapcsolódó képzéseket. Legyen szó természeti vagy éppen települési környezetben folyó mezőgazdasági, kertészeti, halászati, vadászati, élelmiszer előállítási, környezetvédelmi, tájtervezési és az ezekhez kapcsolódó műszaki, digitalizációs tevékenységekre való felkészülésről, a Szent István Egyetemen található olyan szak, szakirány, olyan képzési forma, amelyik e szakterületekhez kapcsolódik. Az agrártudományok mellett bölcsészet-, gazdaság- és társadalomtudományi, természettudományi, műszaki, művészeti, pedagógiai képzést is folytatunk. A jelentkezők 21 alapszak, 35 mesterszak, 1 osztatlan képzési szak, 4 felsőoktatási szakképzés, 58 szakirányú továbbképzés és 10 doktori iskola képzései közül választhatnak, emellett öt karunkon vállalati kooperációban duális képzés is zajlik. 

Kiknek ajánlják képzéseiket?

Mindazokat várjuk képzéseinkre, akik a létfenntartáshoz szükséges élő- és élettelen természettudományi ismereteket meg szeretnék tanulni és azt követően elsajátítani a legfejlettebb digitális technológiák, okos eszközök, akár a mesterséges intelligencia alkalmazásának alapjait. Az így megszerzett kompetenciákkal pedig készek az emberiség alapszükségleteinek fenntartható kielégítéséért dolgozni, alkotó munkát végezni, új válaszokat keresni számos, a jövőben felmerülő, még ismeretlen kihívásra. 

Azoknak ajánljuk képzéseinket, akik piacképes diplomával, hosszú távon és a végzést követően azonnal hasznosítható, elméleti és gyakorlati tudással szeretnének érvényesülni, jövőt építeni maguknak. 

Ajánljuk a képzéseinket mindazoknak, akik egyetemi éveik alatt olyan alaptudást kívánnak megszerezni, amelyre élethosszig tudnak alapozni, és amelyre építve bármikor képesek lesznek a munkájukhoz szükséges új ismeretek befogadására.

Milyen agrárszakmai kihívásokra igyekeznek válaszolni a képzésekkel?

Látjuk, hogy a mezőgazdaság jelentős kihívások előtt áll világszerte, így hazánkban is. A biztonságos és jó minőségű élelmiszerellátás – ha fenntartható módon kívánjuk megvalósítani – egészen más technológiák kifejlesztését feltételezi. A hagyományos módon akár két India nagyságú területtel kellene növelni a művelésbe vont földeket ehhez, de a legkorszerűbb biológiai alapanyagok, a modern inputok és az elérhető legfejlettebb informatikai megoldások más utat is kijelölhetnek. A számítógép vezérelte traktorok, vezetői beavatkozás nélkül, akár 2 cm-es pontossággal képesek évről évre egy nyomvonalat követni és helyspecifikusan adagolni a tápanyagot. A változó klíma előtérbe helyezheti a korszerűbb növényfajták kifejlesztését és elterjesztését, de jelentős kihívás lehet a mezőgazdasági vízgazdálkodás adaptív – alkalmazkodni képes – rendszerének kialakítása is. Korszerű biológia, gazdaságosan fenntartható, környezetbarát technológiák és agrárinformatika, robotizáció: ezek azok a területek, amelyekre a holnap agrárszakembereinek mindenképp szükségük van és ezt az oktatásba már ma be kell építeni. Ráadásul korszerű, a fiatalok által kedvelt formában és módszertannal (pl. e-learning, vizualizáció).

Milyen perspektívát kínálnak ezek a tanulmányok a diákoknak?  

A mezőgazdaságra, az élelmiszerek előállítására, az élhető környezetre egyre nagyobb stratégiai figyelem irányul. A hazai mezőgazdaság kiemelkedően teljesít és komoly szakmai perspektívát kínál a fiatal szakemberek számára. Ráadásul már most is jelentős a szakemberhiány ezen a területen Európa szerte. A végzőseink ezért biztos és jól jövedelmező elhelyezkedési lehetőségekkel rendelkeznek itthon és a tágabb régióban egyaránt. Sőt a ma mezőgazdasága – összevetve akárcsak a 20-30 évvel ezelőtti helyzettel – már teljesen korszerű, a fiatalok számára vonzó munkakörülményeket kínál. Ha valaki szeretné élvezni a hivatását, részese akar lenni egy globális átalakulásnak és a jelentős kihívások megválaszolásának, valamint élvezi a környezetközeli életmódot, annak bátran tudjuk javasolni szakjainkat. Intézményünk az agrár területen világviszonylatban is meghatározó, széleskörű oktatási és kutatási együttműködéseket alakított ki külföldi egyetemekkel és vállalati partnerekkel. Annak sincs tehát akadálya, hogy hallgatóink világot látva, nemzetközi partnereinknél eltöltött tanulmányokkal is felvértezve álljanak helyt a végzésüket követően. 

A Nagy Agrárteszt Diákoknak kitölthető ITT. 

 

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság