Eseménynaptár
Bort iszunk mi, ugye, pajtás?
Bánlaki D. Stella
DUE Tehetségkutató Diákmédia Pályázat 2011
Az év diákújságírója, felsőoktatás
2. helyezett
„Bort iszunk mi, ugye, pajtás? Nem is vízzel élünk, mint más!” – így szól a nóta, de hogy jövőre mit önt a kupába a borissza magyar, az most dől el, a szüret idején. Az idei év kevés napsütése és rengeteg esője túl sok vízzel telítette a szőlőszemeket, fertőzéseket terjesztett el, gondolkodóba ejtette a szőlészeket és ősszel szaporította a borászok ősz hajszálait is. A Villányi Vörösborfesztivál forgatagában Bock József borásszal beszélgettem jó vöröset kortyolgatva.
Hogy áll most a szüret az országban és hogy áll itt Villányban?
Hogy az országban hogy áll, azt nem tudom, de mi a termés 40-50 százalékát leszedtük. Az oportó jól viselkedett, az első ijedtség után megnyugodhattunk: szép, egészséges szőlőnk lett és jó, gyümölcsös bort várunk belőle. Néhány fajtánál épp folyamatban van a szedés és a feldolgozás, de akad olyan is, amihez még nem nyúltunk. A cabernet fajták behozatala akár novemberre is áthúzódhat. Én nagyon bízom abban, hogy tudunk várni, néhány milliméter eső még nem riaszt meg minket, az előrejelzésekre hagyatkozunk, megvárjuk a száraz napokat.
Milyen a termés minősége? Jogosak a mennyiséggel kapcsolatos aggodalmak?
Válogatott szőlőt hoztunk be, jó a minőség, bár csúcs évjáratról nem beszélhetünk. Jó közepes lesz a 2010-es év. Mennyiségben ezen a vidéken nincs probléma, mert nálunk az augusztus a terméskorlátozásról szól. Ekkor levágjuk a beteg fürtöket, ezt most is megtetettük, így szerencsére legfeljebb 10 százalékos visszaesésről tudunk beszélni. Ahol a gombabetegségek nagyobb kárt okoztak ott előfordulhat, hogy nem is lesz mit szüretelni, vagy csak minimálisan. A legfontosabb, hogy beteg szőlőt ne vigyünk be a pincébe, ne dolgozzuk fel.
Hogyan sikerült itt hamarabb megállítani a peronoszpóra-fertőzést az ország többi részéhez képest?
Villányban előrébb voltunk a virágzással, ez volt a szerencsénk. Pünkösdkör, mikor jött az első jég, akkor már bogyós fürtök voltak a tőkéinken, így a védekezés is könnyebb volt. A másik dolog, hogy itt nem volt olyan mennyiségű csapadék, hogy ne tudtunk volna bemenni a szőlőbe. Nálunk 25 hektáron biotermelés folyik, erősen korlátozott azon szerek száma és hatásfoka, melyekkel itt dolgozhatunk, mégis sikerrel jártunk.
Drága a szőlő – drága a bor?
Drágulásról szó sem lehet. Itthon inkább az árak csökkentésén kell gondolkodnunk.
Biztos, hogy a pénztárca nagyban meghatározó, de beszélhetünk egyáltalán itthon borkultúráról?
Igen, sőt kell róla beszélnünk! Az elmúlt 20 évben nagyon sokan megtanulták a borfogyasztás és kóstolás fortélyait. Ahogy mi, termelők tanuljuk a készítést, úgy tanulnak a fogyasztók is. Persze vannak nagy kritikusok tudás nélkül, akik még a rossz dugóért is a borászt vonják felelősségre, ezt tolerálni kell.
Változatlanul túl sok a külföldi bor itthon és kevés az itthoni külföldön?
Rengeteg külföldi bor van, a multik nagyon sokat hoznak be a tengerentúlról, és sok kerül be az unióból is, anélkül, hogy megvizsgálnánk. Azt szeretnénk, ha a magyar borok foglalnák el a hazai üzletek polcait, de ehhez az importot ugyanolyan szigorúsággal kellene ellenőrizni, mint ahogy azt velünk teszik. A legveszélyesebb persze a folyóborok kezelése, ezen a területen lenne a legfontosabb a szigorítás.
A mi borunk külföldön nagyon kemény ellenféllel találkozik, s ahhoz, hogy jelentőssé váljon, sokkal nagyobb marketingmunkára lenne szükség. Célállomásokat kell kijelölni, például Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Oroszország lehetne az. Itthon rengeteg borfesztivál van, jó lenne, ha a közszolgálati csatornák tudósítanának néhányról, bemutatnák, mi is történik a rendezvényeken. Persze kell a pénz is és kellenek a jó szakemberek a marketinghez, de egy 10 perces műsor már ezek nélkül is célt érhet. Sajnos csak a negatívumok terjednek maguktól, a jó dolgokról nem beszélünk.
Számíthatunk a borászok összefogására a marketinget illetően, vagy ez teljes egészében az állam feladata?
A borászok évek óta fizetik a marketingköltséget, erről viszont visszafelé, az ÁMC részéről semmilyen tájékoztatás nem érkezik. Mostanra elmaradtak a pályázati lehetőségek is, a korábbiak sem voltak egyértelműen követhetők. Szerintem, az általunk befizetett összeget ki kellene terjeszteni minden magyar bor támogatására, és felhasználni a magyar bor magas szintű hirdetésére. Csak ettől várhatjuk a pozitív változást. Borvidékeinkről, szüretről, magyar borokról kell beszélni, ehhez ételt ajánlani, példát venni Németország, Ausztria marketingtevékenységéről.
A kis borászatoknál még szűkebb a keret. Ők hogy élik túl a válságos éveket?
A kis borászatok eléldegélnek, itthon inkább a szőlőtermelők szembesülnek sok problémával. A rizikó nyolc hónapon keresztül az övék, és előfordulhat, hogy földjük kedvezőtlen fekvése teljes vesztüket okozza. Ez csak akkor fog változni, ha a magyar bor lehetőségei javulnak.
Ezt a javulást kezdhetnénk szűkebb körben, itthon is. Mit iszik a magyar?
Az olcsót. Ha van olcsó chilei, vagy Argentin bor, azt választja és nem a magyart. Nyugaton ez nem így működik. Itthon az ezer forint alatti palackokra van a legnagyobb igény, ezért is nagyon fontos, hogy ebben a kategóriában is gondos legyen a borkészítés. Nem szabad éretlen szőlőt leszüretelni, ez a legfontosabb. Ha ezt betartjuk, fegyelmezettebbek vagyunk, szigorúak önmagunkhoz, akkor megvan az esélyünk jó bort kapni.
Mondhatjuk, hogy ez az Ön pincéjének a titka?
Én fegyelmezett vagyok és kritikus, hozzánk beteg szőlő nem kerül be.