Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Tudod, mit vállalsz?

Sokszor hallani arról, hogy a mobilcégek nem megfelelően, hiányosan tájékoztatják reklámjaikban a vevőket arról, hogy valójában mit kell vállalniuk, hogy a kínált terméket a beharangozott áron tudják megvenni.

 

A legtöbb ebből adódó kellemetlenség viszont megelőzhető, mégpedig úgy, hogy a vásárlás előtt részletesen tájékozódsz a kínált termékről és a szerződési feltételekről.
 
 
Mára Magyarországon a mobil előfizetések száma elérte a 11 milliót, a szolgáltatók pedig egyre kedvezőbb feltételekkel próbálják ezt a számot tovább növelni, és minél több ügyfelet szerezni. Reklámjaikban hihetetlenül olcsón kínálnak új számlás és új kártyás előfizetést, vagy akciós készülékváltást. A hirdetésekben viszont nem mindig térnek ki arra, hogy a kedvező árú terméket milyen feltételek teljesülése esetén lehet megvásárolni. Basa Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal Fogyasztóvédelmi Irodájának vizsgálója elmondta, hogy a leggyakoribb problémák a hűségnyilatkozattal kapcsolatosak. Az elmúlt évekhez képest ugyan javult a helyzet, de még mindig belefuthatunk olyan ajánlatokba, aminek a reklámjában nem tüntetik fel, hogy az adott árak egy, vagy két éves hűségszerződés aláírásához kötöttek. A hűségnyilatkozat a távközlési piacon elterjedt szerződési forma, amiben a fogyasztó vállalja, hogy egy, vagy két évig nem vált szolgáltatót, ezért cserébe alacsonyabb áron juthat a termékhez. „Ezen konstrukció léte felvethet a hiányos tájékoztatás következtében fogyasztóvédelmi aggályokat, a fogvatartottság miatt pedig versenyszempontú problémákat is. 
 A mobilcégek szinte minden esetben integrált reklámkampányokat indítanak új termékeik népszerűsítésére, így pl. egyszerre hirdetnek, jelennek meg ajánlataikkal az Interneten, a rádióban és a tévében, valamint óriásplakátokon.  „A nem megfelelő tájékoztatás ténye legtöbbször az óriásplakátok és a televíziós reklámok esetében állapítható meg.” - figyelmeztet Basa Andrea. A tévében ugyanis nem mindig van idő arra, hogy a sokszor csak 10-15 másodperces reklámokban elmondják az összes feltételt, az óriásplakátokon pedig sokszor annyira apró betűkkel tüntetik csak fel a részleteket, hogy azt nem lehet elolvasni.  
A hűségnyilatkozattal kapcsolatos problémák jelentős része orvosolható, de nemcsak a szolgáltatóktól, hanem a fogyasztóktól is új hozzáállás kialakítására van szükség. Mindkét oldal tehet azért, hogy a kellemetlen helyzetek elkerülhetők legyenek. Basa Andrea a megoldást a szolgáltatók részéről a teljes körű tájékoztatás mindenkori megvalósításában látja. A fogyasztóknak pedig azt tanácsolja, hogy nagyobb körültekintéssel és tudatosabban válasszanak a kínálatból. A tájékozódásban segítségünkre lehet a szolgáltató ügyfélszolgálata és az Internet is. Ezeket betartva a minimálisra csökken annak a kockázata, hogy a pénztárnál derül ki, hogy nem mindent tudunk az adott ajánlatról. Ha mégis elégedetlenek vagyunk, akkor a szolgáltatók mindenben a segítségünkre kell, hogy legyenek, de a Gazdasági Versenyhivatal ügyfélszolgálatán is kérhetünk tanácsot.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság