Az információ korában legjobb barátaink között tartjuk számon az internetet. Az e-mail, közösségi oldalak, keresők csodája mellett a vásárlási igényeket is kielégíti. A virtuális piactéren szó szerint bármihez hozzájuthatunk.
Ráadásul sokkal kedvezőbb áron, mintha az adott terméket egy üzletben szereznénk be.
Sok ember még csak most barátkozik az internetes vásárlással, de ennek szabályait is nagyon fontos megtanulnunk. Nagy előnye, hogy kényelmes és időtakarékos. Árnyoldala pedig, hogy a terméket, szolgáltatást nem tesztelhetjük le, nem foghatjuk a kezünkbe, nem próbálhatjuk ki azonnal, csak miután kifizettük, és házhoz szállították. Varga József, a Dél-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke elárulta, hogy a fogyasztó jogait a webáruházaknak kötelezően ismertetnie kell, ezt rendelet is szabályozza. Illetve amint a terméket kézhez kaptuk, onnantól számítva nyolc napig lehetőségünk van arra, hogy azt magyarázat nélkül visszaküldjük a webshopnak. Ez egy európai szabályozás, melyet hazánk is átvett. Ilyen esetben az eladónak két hete van arra, hogy a pénzt visszaküldje számunkra – tette hozzá a fogyasztóvédelmi szakember. Javasolta továbbá, hogy körültekintően vásároljunk, illetve ismert, régebb óta működő internetes áruházat válasszunk, mert így kisebb a rizikó. Az a virtuális szerződés apróbetűs részeire is figyeljünk, olvassuk át, tanácsolja az egyesület elnöke. Itt is érvényes az, hogy érdeklődjünk, beszéljünk e-mailen a webshoppal, tegyük fel kérdéseinket. Valamint keressünk fórumokat, ahol az adott üzlettel, termékkel kapcsolatban találunk észrevételeket. Természetesen érdeklődjünk a garanciáról is.
Egy jó tanács: mielőtt a futár teljesítési igazolását aláírjuk, győződjünk meg róla, hogy valóban az adott terméket kaptuk-e meg, hiánytalan-e, mellékeltek-e számlát és jótállási jegyet (ha szükséges). A virtuális piacon is járjunk nyitott szemmel. Figyeljünk, kérdezzünk, érdeklődjünk, ahogy a tudatos fogyasztók!