Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

A vásárló biztonsága

Újrainduló sorozatunkban a fogyasztók felvilágosítását tűztük ki célul – de ki is minősül fogyasztónak? Nem, nem a saláta és a zsírszegény ételek: kereskedelmi értelemben fogyasztónak minősül mindenki, aki pénzt ad valamilyen termékért, vagy szolgáltatásért.

Bevezető cikkünkben átnézzük, mik azok az alapfogalmak, amik bármelyik vásárláskor előkerülhetnek. Kezdjük a jótállással, ami mindig tartós használati cikkekre, mondjuk tévére, mikróra, vagy számítógépre vonatkozik. Amíg a jótállás időszaka tart (ez minimum egy év, de lehet több is), az eladó garantálja, hogy a terméket úgy fogod tudni használni, ahogy azt kell. Ezért hívják a jótállást garanciának is, előbbi inkább a jogi, míg utóbbi az általánosabban használt szó ugyanarra a jelenségre. Amennyiben a kapott termék elromlik a garanciaidőn belül, az eladót terheli a felelősség, és neki kell bizonyítania, ha azért történt meg a baj, mert nem jól használtad az adott árucikket.

A garancia tehát attól véd meg, hogy ha véletlenül gyári hibás készüléket veszel, vagy valami annak ellenére megy tönkre, hogy úgy használtad, ahogyan azt az útmutató tanácsolta, akkor rajtad „ragadjon” a hibás termék, és újat kelljen venni belőle.

A jótállástól (avagy garanciától) eltérően működik a szavatosság. Ezalatt persze nem azt kell érteni, hogy savanyú-e a tej – szavatosságról akkor beszélünk, ha a termékre eleve nincs garancia, vagy az már lejárt. A szavatosság intézménye kétévnyi időt ad a vevőnek, hogy a meghibásodott, tönkrement áru kapcsán reklamáljon.

Lényeges különbség azonban, hogy míg a garanciánál az eladónak kell bebizonyítania, hogy nem ő a hibás, a szavatosság esetében neked kell érvelned amellett, hogy rendeltetésszerűen használtad az adott cipőt, kabátot, mobilt, és nem azért romlott el, mert beáztattad benzinbe. Ráadásul a háromnapos garancia intézménye biztosítja, hogy amennyiben a vásárolt termék 72 órán belül meghibásodik, akkor az eladó, mondjon bármit, a legtöbb esetben köteles kicserélni a terméket egy újra.

A cserét csak és kizárólag akkor lehet megtagadni, ha az a javításhoz képest aránytalanul drága lenne (vagyis egy apró karcolásért nem fognak kicserélni egy milliókba kerülő plazmatévét), valamint ha az fizikailag nem lehetséges, mert már nem árulják az adott terméket. Sok eladó próbálja bevetni a javíttatós trükköt is: vagyis meggyőznek, hogy inkább küldd a szervizbe a terméket – fontos tudnod, hogy ezt sem muszáj tenned, ilyenkor is kérheted az azonnali cserét.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság