A jótállás, vagyis a garancia a barátod – minden tízezernél drágább műszaki cikkre legalább egy évre jár, és azt jelenti, ha elromlik, amit vettél, az adott időn belül a gyártó köteles ingyen megjavítani vagy kicserélni. Mire figyelj oda vásárláskor, és mivel szoktak trükközni az áruházak?
„A műszaki áruházláncok rendszere általában nem olyan, hogy a vásárló a pénztárnál megkapja a termékhez járó jótállási füzetet, hanem azt a termék átvételét követően és kifizetését követően külön érvényesíttetni kell. Tehát még ha sor áll is ott, ez akkor is nagyon fontos” – magyarázza az elsőre automatikusnak tűnő jótállás csapdáit Sülecz Aranka, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgáló tanácsosa. „Minden tízezer forint bruttó értékű műszaki termékre vonatkozóan minimum egyéves jótállási időt állapít meg a rendelet, de a gyártó vagy a forgalmazó vállalhat hosszabb időt is. A jótállás gyakorlatilag azt jelenti, hogy ezen időn belül amennyiben a termék rendszeres használatát követően meghibásodik, akkor ingyenes javításra számíthat a fogyasztó.” Elromolni pedig bármikor bármi elromolhat, úgyhogy a karácsony előtti vásárlási lázban különösen érdemes odafigyelni arra, ezeket a papírokat rendben megkapod-e.
A garanciális idő hossza fontos szempont a vásárláskor, így az erről olykor pontatlanul tájékoztató áruházakat keményen figyeli a GVH. „Volt olyan műszaki áruházlánc, ahol az országosan terjesztett reklámújságban egyes termékek vonatkozásában akár 5-6 éves garanciális időt is feltüntettek, holott maga a gyártó valójában egy, kettő esetleg három éves garanciát biztosított csak” – hoz példát Sülecz Aranka. Egy másik esetben azt hallgatták el a prospektusokban, hogy a jótállás csak akkor érvényes, ha szakember helyezi üzembe az adott készüléket – ami nem csak hogy pluszpénzbe került, de ráadásul egyetlen szerviz elérhetőségeit adták meg a számtalan lehetségesből – ezeket mind megtévesztőnek ítélték a fogyasztók szempontjából. Ha hasonló trükközéssel találkozol, a GVH ügyfélszolgálatán tehetsz panaszt.
A tíz kilónál nehezebb vagy nehezen szállítható termékekre helyszíni garanciát írnak elő a szabályok, azaz a szerelőnek házhoz kell mennie, ha még garanciális az áru – például egy hűtő vagy akár egy tévé. Volt példa arra is, hogy a szerviz erre nem volt hajlandó, ilyen esetekben viszont a fogyasztóvédelmi hivatalnál lehet segítséget kérni.
Kötelező garancia
Kötelező a legalább egyéves garancia többek között az alábbi termékekre, ha bruttó 10 ezer forintnál többe kerültek:
mobiltelefonok
rádiók, magnók
CD- és DVD-lejátszók
fülhallgatók
MP3-lejátszók, pendrive-ok
fényképezőgépek, kamerák
számológépek
számítógépek és -alkatrészek
hangszerek
órák
Ezeknek rajta kell lenni a jótállási jegyen
– ha veszel valamit, ellenőrizd, nehogy később legyen belőle bonyodalom:
az eladás időpontja
a termék gyártója
a termék eladója
a szervizhálózat, ahova országszerte viheted, ha elromlik (azaz nem csak az az egy áruház, ahol vetted)