HÜLYESÉG. Ezzel a könnyen megfejthető szóval tudnánk összefoglalni, mennyi értelme van betelefonálós játékokat felhívni a tévében, mégis nap mint nap ezrek tesznek így – elsősorban a műsorvezetők rábeszélésére.
Műanyag díszletek, retardált óvodásokra szabott feladványok és egy elkeseredett tekintetű, magányos műsorvezető, aki könyörög a hívásunkért – ezek állandó kellékei mindannyiunk kedvenc kora délutáni és késő éjszakai betelefonálós tévés játékainak. Számosan vannak viszont, akik nem csak viccből nézik ezeket, hanem fel is emelik a telefont – alkalmanként két-háromszáz forintért.
„Egy sérülékeny fogyasztói körről van szó, általában inkább idősebbek, kiszolgáltatottabbak, és a játék, a könnyű megfejtés és a gyakran agresszív buzdítás arra készteti őket, hogy telefonáljanak. Pedig nem az a lényeg, hogy az ember tudja a választ, hiszen ezek nagyon könnyen megválaszolható kérdések, hanem az, hogy emögött van egy informatikai rendszer és nem automatikus, hogy felhívom, bekerülök és megnyertem. Felhívom és nem kerülök be, felhívom másodszor, akkor sem, és az is lehet, hogy még tizedjére és harmincadjára sem. De nem ez a gond ezzel, hanem a tájékoztatás hiányossága” – magyarázza a rendszert Basa Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgáló gyakornoka.
A hivatal az év elején indított vizsgálatot a tv2, a Spektrum, az ATV és RTL Klub műsorgyártói ellen, miután nagy számban kapott panaszokat olyanoktól, akik több tízezres telefonszámlákat hoztak össze maguknak. A GVH ezen nem sokat tud segíteni, de azon igen, hogy a játék bonyolítói és műsorvezetői megfelelően tájékoztassák a nézőket arról, egyáltalán mennyi esélyük van nyerni. A vizsgálatok azzal zárultak, hogy a szolgáltatók különböző kötelezettségeket vállaltak.
„A hívás díja és módja megfelelő betűméretben, jól láthatóan kell, hogy feltüntetésre kerüljön, és megfelelően kell, hogy tájékoztassanak a nyerési esélyről, azzal a felhívással, hogy a telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást. Külön kell választani azt, hogy jackpot játékról van-e szó, vagy pedig egyszerűen az adott megfejtésről, tehát a kisebb értékű játékról. A műsorvezető nem mondhatja azt, hogy nem hív senki, hogy nincs telefonáló a vonalban, hiszen tudjuk, hogy jelentős számú telefonáló van. És ha több szabály is létezik a telefonálók bekapcsolására, úgy az adott játéknál éppen érvényes szabályról a műsorvezető vagy egy jól látható grafikai elem folyamatosan kell, hogy tájékoztassa a nézőket” – hoz példákat Basa Andrea a különböző kötelezettségekre, amelyek szeptember elsejétől érvényesek. Ha ezeket mégsem tartanák be, a négy érintett csatorna helyből jelentős bírságot kap majd – hogy sikerült-e, azt jelenleg vizsgálja a hivatal, amely időközben az említetteken kívül más csatornák műsoraival kapcsolatban is bőven kapott panaszokat.