Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Szállni is csak okosan

Amióta megjelentek a fapados légitársaságok, a repülés nagyjából ötvenszer annyi ember számára lett elérhető élmény és utazási mód, amiért szerkesztőségünkben is számtalanan vagyunk hálásak.

Az ötezer forintos Budapest-Mallorca repülőjegyek megjelenése az egyik legnagyszerűbb dolog, ami az utóbbi években történt a fiúzenekarok leszállóágba kerülése mellett. Amióta azonban a legtöbb légitársaság az árban versenyez, rendesen oda kell figyelni a reklámokra és a foglalásra – gyakoriak a rejtett költségek és egyéb mókás paraméterek. Fogyasztóvédő- és okosító sorozatunkban ezúttal ezzel foglalkozunk.

A repülésért fizetendő összeg több tételből tevődik össze: sokszor a fizetendő adók és illetékek magasabb összeget tehetnek ki mint maga a repülőjegy ára.” – mondja Bauer Magdolna, a Gazdasági Versenyhivatal tanácsosa. Amióta a fapadosok rákapcsoltak, a régi légitársaságok is igyekeznek lefelé tolni az áraikat, és az óriásplakátokon mindenki az alapárat hirdeti nagy betűkkel. „Hogy milyen összegeket kell még ezen felül fizetni, az egy óriásplakáton sokszor igen apró betűkkel szerepel, így el sem lehet olvasni, hogy kell-e még, és ha igen, mennyit fizetni.”

Ez a trükközés persze nyilvánvalóvá válik, ha az ember elkezdi foglalni a repjegyét és az egyik lépés után diszkréten duplájára ugrik az összeg, és vannak országok, ahol a sorozatos reklamálások után a légitársaságok már az illetékkel együtt számolt árat szerepeltetik a plakátokon (aminek egyébként lényegesen több értelme van). Mi még egyelőre nem tartunk itt, meg egyébként is vannak még lazább trükkjeink: az egyik légitársaság például néhány éve egy direkt diákoknak szóló akció hirdetéseiben csak azt az apróságot nem árulta el, hogy a jegy árán és az illetékeken felül még 5500 forintos jegykiállítási díjat is felszámol – meséli Bauer Magdolna.

Az öt-tízezer forintos repjegyek világában érdemes abba is belegondolni, hogy a repterekről még el is kell jutnunk abba a világba, ahova igazából tartunk. Egyrészt az olcsó járatok általában a célponttól távolabbi, kisebb és olcsóbb reptereket használnak, ami remek dolog, csak néha a civilizációba eljutni kínszenvedés onnan, másrészt kis és nagy reptereknél is előfordul, hogy a városba tartó busz vagy vonat ára a repjegyével vetekszik. Az ilyesmit legcélszerűbb a reptér honlapjáról ellenőrizni: itt általában szerepel minden lehetőség arra, hogyan lehet az adott légikikötőt megközelíteni. A busz majdnem mindig olcsóbb, mint a vonat, népszerűbb reptereken pedig már egyenesen fapados reptérbuszok is üzemelnek a városok felé. Ezeknél ugyanúgy érvényes, mint a légitársaságoknál, hogy minél előbb foglal az ember, annál jobb árat foghat ki: az egyik londoni reptérről a belvárosba így például ötszáz forintos, előre foglalt buszjeggyel és hétezer forintos vonatúttal is el lehet jutni.

Hogyan legyél okos repjegyvásárló négy egyszerű lépésben?

1. ha teheted, foglalj előre, mert sokkal olcsóbb

2. összehasonlításkor teljes árakat nézz, minden illetékkel és adóval együtt

2. azt is számold bele a dologba, mennyi a reptérről bejutni az adott városba

3. oda-vissza útra számolj

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság