Eseménynaptár

DUE-tagság
és Sajtóigazolvány

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Mobil életérzés

Ha nem tudjuk, mit veszünk, és kitől, könnyen ráfázhatunk. A kereskedők sajnos sokszor megpróbálnak átverni minket, fogyasztókat különféle trükkökkel, rossz áruval, hamis akciókkal, megtévesztéssel.

Hogy ez ne így történjen, abban segít rovatunk, aminek ehavi adásában a mobilszolgáltatókkal és a mobiltelefonokkal foglalkozunk.

Hogy miért ez lett az első témánk? Mert mobilja mindenkinek van. Az új technológiák elterjedésével egyre nagyobb tudású, egyre bonyolultabb, és ebből következően egyre drágább készülékekhez juthatunk hozzá, a folyamatos fejlődéssel pedig sajnos együtt járnak a problémák is. A kezdetekben például, amikor még nem minden telefon használt ugyanolyan szövegbeviteli kódolást, a felhasználók meglepve vették észre, hogy ha magyar ékezeteket használnak SMS-írás közben, a mobilszolgáltató nem ritkán háromszoros árat is elkér tőlük az üzenetért, vagy pedig nem 160, hanem sokkal kevesebb karaktert tudnak belesűríteni egy üzenetbe. A problémát végül hosszas viták után a gyártók oldották meg, akik egységesítették a karakterkészleteket, így a 160 karakter végleg 160 karakterré vált.

Nézd meg, mennyit fizetsz és miért

A mobiltelefonokhoz ráadásul megjelentek a különféle tartozékok is, amikkel a ,jótét lelkek" állítólag megkönnyítik a telefonálást. Ilyen volt például a nemrég az interneten hirdetett térerőnövelő kiegészítő, amiről rövid úton kiderült, hogy komplett csalás. A cég tisztább vételt, nagyobb térerőt kínált a kis lapkával, többezer forintért. Szerencsére a dolog hamis volta hamar kiderült, így a cégnek nem volt lehetősége átverni a tudatlan fogyasztókat.

Sokszor azonban maguk a mobilszolgáltatók azok, akik megnehezítik a dolgunkat. Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálója szerint mivel magyar piac mindhárom szolgáltatója évről évre benne van abban a 10 cégben, amelyik a legtöbbet költ reklámra, ezért náluk nagyobb az esélye annak, hogy valami hiba csúszik a rendszerbe, és a fogyasztók érdekei sérülnek. A GVH 2004 óta emiatt összesen 20 ügyben indított vizsgálatot a mobilszolgáltatók ellen, ezekből 3 jelenleg is aktív. Az ügyek száma eloszlik a három szolgáltató között, a GVH-nak pedig általában a reklámokkal akad problémája.

Nagyon sokszor hiányzik ugyanis olyan információ a hirdetésből a telefonnal, vagy a tarifacsomagokkal kapcsolatban, amit a hivatal szerint lényeges információ lenne a fogyasztók számára. Ilyen mondjuk az, amikor apróbetűvel, vagy egyáltalán nem tüntetnek fel olyan információkat, mint például a számlázási egység, hiszen nem mindegy, hogy hiába 10 forint/perces a tarifa, ha 5 perces egységekben számlázzák, vagyis a telefonáló sosem fizet ötven forint alatti összeget. Probléma szokott lenni még a hűségszerződés is: ilyenkor a vevő roppant olcsón jut a mobiljához, ám a bonyolult szerződés miatt csak nagy ráfizetéssel tudja használni a készüléket.

Itt lép a képbe a GVH

Az ügyek a vizsgálóval indulnak, aki elindítja az adatkérést, vagyis a GVH bekéri az adatokat, megkeresi a Nemzeti Hírközlési Hatóságot, esetleg a cég versenytársait, vagy a fogyasztókat, és elkészít egy vizsgálati jelentést. Ezután a Versenytanács, a GVH döntéshozatali szerve az akta és a jelentés alapján dönt. Az ügyek általában bírsággal végződnek: a 2004 óta elindított 17 lezárt ügyből 15 végződött pénzbüntetéssel. Az összeg pedig változó, kétmillió és százmillió forint között szokták megbüntetni a mobilszolgáltatókat.

Mire figyeljünk?

Ha látsz egy reklámot, ne rohanj azonnal a boltba. Próbálj utánanézni a szolgáltató honlapján a szerződési feltételeknek, és az „apróbetűs résznek”, hogy tényleg kolbászból van-e a kerítés, mint ahogy azt a tévében mutatták. A honlapokon az is kiderül, amit sokan nem szoktak figyelembe venni: a legtöbb fogyasztó ugyanis nincs tisztában azzal, mikor és hogyan telefonál, és milyen funkciókat szeretne használni a telefonjában. El kell gondolkozni, hogy kártyás vagy előfizetéses szeretnél-e lenni, akarsz-e internetezni, mikor szoktál telefonálni, és kikkel. Ajánlatos megnézni a Nemzetközi Hírközlési Hatóság honlapját, a tantusz.nhh.hu címen, ahol megkeresheted a neked legjobban tetsző, hozzád legjobban illő tarifacsomagot. Amennyiben mégis problémád támad, először próbáld megoldani a szolgáltatóval, és ha nem megy, fordulj a hatósághoz. Akár a GVH-hoz juttatod el a panaszt, akár máshová, biztos lehetsz benne, hogy továbbítani fogják az illetékes szervhez, és az ügyedet végül kivizsgálják – mondta el Balogh Virág, a GVH vizsgálója.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság